Sidste chance! Vores jubilæumssalg slutter snart!

Interview med Shawn Hoy fra Nike om Mercurial Vapor IX

I forbindelse med vores tur til Paris og Mercurial-eventet fik Jakob en snak med Footwear Product Director i Nike Football, Shawn Hoy. Her talte de to støvlefanatikere om hvad Shawn betegner som verdens bedste job, hvorfor ventetiden på parkeringspladser verden over blev afgørende for Vapor IX og meget mere - læs med her.
Shawn Hoy: En fornøjelse! Jeg er Footwear Product Director, så det mit job går ud på er at jeg tager ud og snakker med atleterne og får en masse insiderviden fra dem, så vi kan blive inspireret af dem og sikre os, at deres ideer og ønsker kan finde vej til de produkter vi skaber.
SH: Tidligt i processen var det mig der lavede briefen - altså det mål, vi gerne vil opnå og levere, både fra et performance-perspektiv, men også med hensyn til design og innovation. Så det er sådan set min opgave at lave den her brief, der er vores ide med hvad vi vil med støvlen. Herefter kommer designerne, ingeniørerne og udviklingsholdene ind og rent faktisk skaber det produkt vi har briefet - og til slut kommer vi så tilbage til briefet og holder det færdige produkt op mod hvad vi ville skabe.
SH: Yeah, jeg er utroligt heldig. Jeg har måske det fedeste job i verden. Men ja, mit job er at hå ud og sidde med atleterne og forstå hvordan vi kan gøre produktet bedre. Ikke blot hvordan vi får støvlen til at yde bedre, men også hvordan vi kan få dig til at føle dig bedre tilpas når du har støvlen på. Hvordan kan vi forbedre støvlens udseende, og hvordan kan vi opgradere dens performance - så det er et fedt job.
SH: Fordi det er sådan vi er. Det er Nike, ikke? Vi ændrer os hele tiden. Det handler om inspirationen, og når vi skulle snakke med spillerne sad vi oftest længe på parkeringspladser og ventede blandt de her helt vilde, dyre biler. Faktisk blev de her to farver (Lilla og Orange, red.) født af at se én enkelt bil.

Den her var en virkelig, virkelig smuk, pink bil, hvor der var en lille orange accentfarve på hjulet - og vores designhold samlede straks ideen op og sagde “ved I hvad, vi hiver de her to farver fra hinanden og får to fantastiske pink og orange farvevarianter.” Jeg synes det er retvildt at én fantastisk farve på en bil kan afføde to så fantastiske farvevarianter på en fodboldstøvle.

SH: Jeg tror det handler om, at vi starter med at finde ud af hvad der fungerede. Der er altså ting, som vi lærte fra Vapor VIII, som bliver taget med over i Vapor IX. Vi lærte en vigtig lektie omkring greb i banen, og jeg synes at vi fandt ud af enddog endnu vigtigere ting omkring fit. Vi lærte også tonsvis af ting omkring støvlens touch, og det har direkte sammenhæng med materialet. Derfor brugte vi samme materiale (Teijin OLM12, red.) så det nærmest kunne forme sig efter foden - men samtidig krydrede vi det med det her golfbold-lingende release paper, der er det yderste lag af mikrofiberen.

Samtidig tog vi også ACC-teknologien med over, og det handler i bund og grund om at tage det, du ved virker, og så prøve at lave det bedre og sige “vi kan virkelig tage det her til det næste niveau”.

SH: Hvis du tænker over skridtet fra Vapor VII til Vapor VIII var det en kæmpestor revolution. Alle elementer af støvlen blev ændret. Jeg tror at ideen fra tidligere Vapor-modeller med at se, hvad der virkede og så lede efter muligheder for at forbedre er rigtig god. Vi følte, at vi havde rykket os enormt omkring støvlens sål og fit, så det handlede egentlig om hvordan man kunne bevare støvlens element af fart. Her var overdelen noget man kunne arbejde med, så den fik vores fokus.
SH: Jeg tror, at når man snakker om at innovere, så det spillerne, som dem vi har set i dag, der skubber innovationen. De samtaler, vi har haft med Zlatan og Gregory giver os muligheder for at forstå, hvordan man tænker som spiller og hvordan man kan spille bedre.

De skubber os fremad, for de spørger os altid “Kan I lave den lettere?”, “Kan I gøre fittet bedre?” eller “Kan I sørge for at jeg aldrig skvatter?”. Det er helt sikkert dem der hjælper os med at skubbe til vores grænser og skabe innovationer.

SH: En Mercurial-spiller er en game-changer. Han kan ændre kampen. Hvis vi går tilbage til Zlatans mål mod England, så er det et godt eksempel. 99,9 % af alle spillere ville bare have taget bolden ned og ventet på slutfløjtet - men en Mercurial-spiller ser muligheden og tænker “hvorfor ikke? Nu har jeg chancen for at gøre noget helt specielt”. For mig er det en Mercurial-spiller.
SH: Ja, det gør du. Uden tvivl (smiler snedigt)…
På trods af et ellers helhjertet forsøg fra Jakob ville Shawn ikke ud med mere omkring fremtiden, og vi må derfor vente med spænding på at se, hvad Nike en dag hiver op ad hatten til os. Til gengæld fortalte Shawn en hel masse spændende ting om de tanker og den proces, der gik forud for Vapor IX - og vi håber, at du har fået mere indsigt i støvlens kreation. Har du nogle kommentarer eller spørgsmål til det Shawn fortæller, hører vi det gerne i boksen herunder.