Gik du glip af det sidste? Vores jubilæumsudsalg er tilbage!

Historien er i fokus på Schalke 04s nye hjemmebanetrøje

De kongeblå fra Ruhr-distriktet får til den kommende sæson en helt ny hjemmebanetrøje, der er fyldt med referencer til Schalkes historie som en rigtig arbejderklub.

FC Schalke 04 kommer fra Gelsenkirchen, der ligger i Ruhr-distriktet. Ruhr området var i mange år hjemsted for hundredevis af kulminer, hvor der blev arbejdet benhårdt fra tidlig morgen til sen aften. Den nye Schalke 04 hjemmebanetrøje hylder regionens stolte fortid.

Som navnet også antyder det er Schalke grundlagt i 1904. Oprindeligt blev klubben stiftet som Westfalia Schalke, der spillede i gule og røde trøje. I 1924 blev klubben slået sammen med Schalker Turnverein 1877, og man besluttede at skifte trøjefarve til den, i dag velkendte, kongeblå-farve.

I farven finder man den første reference til lokalområdets historie Den første farve som minearbejderne så, da de kom op fra de dybe skakter var himlens blå farve, og derfor valgte man, at tage farven til sig da både klubbens spillere og tilhængere alle havde deres daglige gang i minerne.

Inspirationen til den nye Schalke 04 hjemmebanetrøje har Adidas fået fra de meget særprægede skjorter, som minearbejderne brugte i gamle dage. En Grubenhemd er det tyske navn, på denne særlige skjorte der er karakteriseret ved et par knapper, der går ned til brystet.

Et andet signifikant træk der også går igen fra minearbejdernes skjorter på Schalkes nye hjemmebanetrøje er de vertikale sorte nålestriber der er, at finde på trøjen.

I nakken på Schalke 04s nye hjemmebanetrøje er klubbens motto påtrykt. "Wir Leben Dich" eller på dansk "Vi lever dig", skal Huntelaar, Boateng og resten af Schalkes spillere løbe rundt med i nakken. Et motto der manifisterer det som mange fans af klubben siger: Schalke er ikke en klub, det er en religion.

Adidas har i snart en mindre evighed været trøjesponsor for die Knappen. Samarbejdet mellem Schalke 04 og Adidas daterer sig helt tilbage til 1980, hvor Adidas afløste det mindre tyske sportsmærke Erima som officiel leverandør af tøj til Gelsenkirchen-klubben.

I Schalkes logo er der også en reference til den by, hvor klubben kommer fra. Det blå område lige på indersiden af den hvide cirkel former et "G", der naturligvis står for Gelsenkirchen.

Gazprom, der også nu er en af de store sponsorer for UEFA Champions League, har siden vinteren 2007 været, at finde på maven af Schalke 04s trøjer. Det store russiske gasselskab har kontrakt med Schalke 04 helt frem til juni 2017.

Når det kommer til materialet er det business as usual. Schalke 04s hjemmebanetrøje kommer naturligvis i Adidas' uovertrufne ClimaCool materiale, der giver en optimal ventilation og altid er garant for en høj komfort.

Den nye hjemmebanetrøje tager Schalke 04 i brug for første gang, når sæsonen afsluttes med en hjemmekamp på Veltins Arena mod 1. FC Nürnberg.

En arbejdertrøje til en arbejderklub. Hvad synes du om den nye Schalke 04 hjemmebanetrøje? Fortæl os din mening i kommentarfeltet, eller på Twitter og Facebook.