Med introduktionen af den nye Adidas F50 AdiZero med miCoach bevæger fodboldstøvlerne ind i den digitale tidsalder. Selvom det er et ord, som tit bliver misbrugt, så tøver vi ikke med at kalde det en revolution på fodboldstøvlemarkedet. Vi tager et kig på, hvad der er sket med AdiZero. Vi har allerede præsenteret den røde og gule AdiZero i mikrofiber, denne gang er det den sorte og orange farvevariant, som vi skal kigge på. Du får i denne artikel mulighed for at komme helt tæt på den nye farvevariant. Hvis du vil vide mere om miCoach, så kan du læse interwievet med seniordesigner Andreas Kondrads her. Adidas F50 AdiZero Sort/Orange med miCoach vejledende Adidas F50 AdiZero Sort/Orange uden miCoach vejledende miCoach til F50 AdiZero QUICKIE Temaet for de nye Adidas F50 fodboldstøvler er det samme som det har været siden lanceringen af AdiZero fodboldstøvler. Den lave vægt er stadig omdrejningspunktet. Selvom støvlerne ligner sig selv, så er der faktisk lavet en del forbedringer, og dette endda helt uden at pille ved vægten, som stadig er 165 gram! Forbedringerne er fokuseret på at gøre AdiZero mere stabil, optimere knopsystemet og forbedre støvlens sparkeegenskaber. Vi går helt tæt på udførelsen. Selve overdelen og området omkring snørebåndene er blevet forstærket, så støvlen nu har en mere solid sparkeflade over vristen. Det betyder i sidste ende, at du får en mere behagelig oplevelse ved at sparke til bolden. Dertil har hele sparkefladen nu fået en knubret overflade, så den griber bedre fat i bolden. Adidas har udviklet et stabiliseringskoncept i AdiZero, som de kalder Sprint Web. Det er et system, som giver den ultra lette støvle yderligere stabilitet i forhold til tidligere støvler. AdiZero er blevet stærkere, mere beskyttende og mere stabil, men er altså ikke blevet tungere. Sprint Web er faktisk en udvidelse og sammenslutning af to koncepter fra den tidligere AdiZero. De indvendig TPU supportbands og det udvendige TPU bånd omkring sammenføjningen af sål og overdel er blevet udvidet, så AdiZero nu føles som en meget mere solid støvle på foden. Konceptet er kendt fra den første AdiZero i mikrofiber, men nu har Adidas altså udvidet konceptet, så det også inkluderer mere beskyttelse og en bedre sparkeflade. Og vi gentager lige, den vejer stadig det samme. 165 gram! Adidas F50 AdiZeros snude er stadig i samme lave pasform. Materialet er blevet mere knubret, så du får mere greb i bolden og et bedre touch. Dette påvirker både støvlens sparkeegenskaber men især den kontrol, du har over bolden på førsteberøringer og driblinger. Der er også sket subtile forandringer i knopsystemet. Selvom det ligner de samme knopper, så er selve udformningen af knoppernes bund ændret sig. Dertil er vinklingen af knopperne på forfoden også optimeret, så de skærer igennem underlaget bedre, når man løber. Især den stabiliserende midterknop er ændret væsentligt, så den træder bedre igennem underlaget. Det mest opsigtsvækkende ved støvlen er naturligvis miCoach lommen, hvor man kan indsætte sin SPEED SENSOR. Denne lomme er designet og gennemtestet af Adidas, så den slet ikke bemærkes, når du spiller. Derudover er der ændret ved de stabiliserende linjer, som går ned gennem støvlen. Den største forskel er at finde i hælen, hvor linjerne forgrener sig for at give en mere ergonomisk korrekt underdel for hælens trædepude. Adidas F50 AdiZero bliver altså mere behagelig at spille i. Den yderligere forstærkning af støvlen er også at finde på hælen, hvor der igen er lavet støttende forstærkninger op af hælens konturer. Dertil er hælflappen blevet tykkere, blødere og mere omsluttende, hvilket giver en bedre komfort. Sprintframe teknologien er også udviklet og forstærket ud fra en ergonomisk filosofi, så hælen og hælens trædepuder får en bedre trykudligning. Vi har allerede en livlig debat om integrationen af miCoach i fodboldstøvler, som du er meget velkommen til at deltage i. Men hvad synes du om de to nye farvevarianter? Kan du bedst lide den røde og gule mikrofiber støvle, eller er du mere til den sorte og orange variant? Giv dit besyv med i kommentarfeltet nedenfor.