Fra 1994-2016 | Den innovative udvikling af fodboldstøvler

29.12.2016

Skrevet af Jonathan Baez

2016 tæller en række innovationer, som har imponeret os. Tidligere på måneden lavede JayMike en gennemgang af historiens største innovationer og det har nu resulteret sig i denne visuelle gennemgang.

Før 1994 handlede det grundlæggende set om to fodboldstøvler: adidas Copa Mundial og PUMA King. Det var disse to fodboldstøvler der dominerede markedet med giganter lige fra Pele og Maradona over til Beckenbauer og Platini. Men i 1994 skete noget. Noget som senere skulle vise sig at være en grundlæggende revolution, der åbnede op for døre, man ikke vidste eksisterede.

Både adidas og Nike lancerede hver deres fodboldstøvle, som brød op med traditionerne. Men hvor Nikes Tiempo stadig var relativt konservativ, så lignede adidas’ Predator noget fra en Sci-Fi film. Overdelen indeholdt de ikoniske skruelementer, for at gøre ens spark endnu giftigere. Standarden for fremtiden var sat.

Fire år senere, til VM i Frankrig, var Nike for alvor klar til at slutte sig til ræset. Det modige design vækkede for alvor interessen for fodboldstøvler, som mere end bare et bar sko, men mest interessant var hele konstruktionen, som var lavet med en syntetisk overdel og en klæbrig overflade. Dette var verdens første reelle speedstøvle og fire år senere, i 2002, gjorde Nike rigtig alvor ud af deres Mercurial, da de præsenterede verdens første fodboldstøvle under 200 gram.

Ud af det blå besluttede Lotto sig i 2006 for at lege med. Det gjorde de med et koncept, som vi i dag kender bedst fra PureControl. For nej, adidas var ikke de første til at lave en fodboldstøvle uden snørebånd. Det var Lotto. Støvlen blev dog aldrig nogen kæmpe succes, men en sjov lille ”fun fact” var at en af designerne bag støvlen, var Denis Dekovic som senere var en af hovedmændene bag Magista Obra og som i dag arbejder i adidas. Der skal ikke meget til at regne ud at denne mand spiller en rimelig central rolle i udviklingen af fodboldstøvler.

I 2008 spillede Nike med musklerne og præsenterede Mercurial SL. En støvle på 185 gram lavet med en fuld karbon overdel. Støvlen blev dog aldrig meget mere end en konceptstøvle og vi skal helt frem til 2010 før, der for alvor blev rykket på tingene. Her blev adidas’ adizero F50 introduceret for verden. På bare 156 gram viste adidas at kampen om letvægtstøvlen langt fra var vundet af Nike og hvad angår adizero siloen – så er resten jo bare historie, som man siger.

Året før at Nike revolutionerede verden med Magista Obra, havde adidas lige et sidste skud i bøssen til deres letvægter. 99 gram støvlen blev præsenteret i 2013 og igen re-produceret tidligere i år. Det blev dog aldrig meget mere end spil med musklerne end en reel fodboldstøvle, man kunne spille flere kampe i.

Det var Magista Obra til gengæld. Den første fodboldstøvle med sok og en overdel af deres Flyknit materiale. På mange måder kan det argumenteres at Magista Obra er for 2014, hvad Predator var for 1994. Den lagde en ny standard for fodboldstøvler og det er adidas’ PureControl et klart bevis på. De hørte Nikes bud og forhøjede med en laceless konstruktion, der i modsætning til Lottos Zhero Gravity har bidt sig fast på toppen af markedet.

Nike har haft et relativt roligt år, hvad angår innovation. Men selv på et roligt år, har de også noget at byde på. Anti-Clog har gjort op med et problem, som altid har været til stede fra den første fodboldstøvle der blev lavet: Mudder på undersiden af støvlen. En spændende innovation, som bliver spændende at følge i de kommende år. Får den reelt indpas i vores bevidsthed eller er løsningen på problemet for ubetydelig til at vi vil bekymre os?

På falderebet af 2016 meldte adidas, noget diskret, også lige ind med et helt nyt koncept, som hvis holdbart kan være endnu en ægte gamechanger. adidas Glitch giver dig mulighed for at skifte overdelen af dine fodboldstøvler ud, uden at du skal erhverve et par helt nye fodboldstøvler. Konceptet virker vanvittigt og svært at tro rent faktisk fungerer. Dog har de første tilbagemeldinger været overraskende positive og, hvis adidas rent faktisk udvikler videre på det her, så er spørgsmålet om vi om et par år er stoppet med at købe fodboldstøvler som vi gør det i dag.

Tanken er i hvert fald rigtig interessant…