Vi følger i dag op med anden del af trilogien, hvor vi har Nike Mercurial Superfly 2 under luppen. I denne del bliver vi på de yderste lag af støvlen og der er god weekenlæsning i vente. Sjældent har en støvles farvevalg været så kontroversielt. Nogle folk elsker støvlens unikke farver, andre er mere kritiske. Nike har ikke givet fænomenet ’mode’ en tanke i farvevalget og ifølge Nike handler det om funktionalitet. Et bevis på hvor meget præstationsoptimering ned til mindste detalje har været sat i højsædet i Superfly 2. Som en fortsættelse af trilogien af vores dækning af Nike Mercurial Superfly 2, sætter vi denne gang fokus på, den mest omdiskuterede og kritiserede egenskab ved Superflyen. Det handler om farven. Den violete farve som ikke skal forveksle med lilla, som er en blanding af blå og rød, så er violet en selvstændig og naturligt fremkommende farve, som ligger i det yderste af øjets synsvidde. Og det er her idéen ligger i farvevalget. Idéen kommer oprindeligt fra feedback fra Chelseas Didier Drogba. Han er af Nikes designere kendt for at være en mand, der ved hvad han vil have, og er meget krævende når det kommer til sine støvler. Derfor har han været en person, der er blevet konsulteret meget i udviklings-processen. Men idéen til farven kom, da Drogbas holdkammerater havde bemærket, at han var nemmere at spotte i hans orange Vapor støvler, end han normalt var. Simpelthen fordi farven skilte sig mere ud i medspillernes perifere synsfelt. Drogba fortalte hans holdkammeraters udtalelser videre til Nike, og de besluttede sig straks for at undersøge, hvordan man rent visuelt kan optimere den kreative hurtige spillers egenskaber. Resultatet blev det enestående og omdiskuterede farvevalg. Nike blæste langt på farvevalgets moderigtighed og prioriterede dens spilleegneskaber i stedet for. At det så blev nyskabende og i Mercurial kollektionens ånd en hidtil uset farve, er denne gang mere en tilfældighed. Som tidligere forklaret er farven altså et resultat af at optimere støvlen skarphed i synsfeltets yderlige felter, men farvevalget optimerer også de visuelle indtryk på en anden måde. Andy Caine, den ansvarlige for Superflys design, har beskrevet en effekt som på engelsk hedder ”flicker fusion”-effekten. Denne fremkommer af skiftet mellem den mørke violete side og den lyse violete side, når støvlerne ses i løb. Idéen er at kontrasten mellem den mørke støvle og lyse støvle, tvinger øjnene til at fokusere skarpere, grundet den store forskel i farvernes intensitet. Samtidigt er bygger farvevalget på noget tungt funderet videnskab. ”Flicker fusion” er en teori, som kan udnyttes til, at optimere øjets evne til at opfange forskellige synsindtryk i forskellige celler i øjet. Kontrasten mellem mørk violet og lysviolet gør at øjet vil blive påvirket i øjets photoreceptor celler i øjets nethinde og ikke i fovea centralis. Dette gør at støvlerne kan ses i en større grad i dine medspilleres perifere synsfelt, men også at du selv kan se dine egne fødder i en hurtigere frekvens. Du ser simpelthen, hvad du laver endnu skarpere med Nike Superfly 2 på fødderne. En fodboldbane er som bekendt grøn. Komplementær farven til grøn er lilla. Når lilla bevæges hurtigt frem og tilbage på en grøn baggrund, skabes der et efterbillede af støvlen. Dette gør også dig mere synlig, når du løber i fart. Dette vil resultere i at Superfly spilleren, som Drogba oplevede det, bliver mere synlig for medspillerne. Det kan betyde, at midtbanespilleren ser en angribers løb, han ikke ellers havde bemærket. Man kan sige meget omkring pænhed og udseende af støvlen. Men at denne støvle ser ud, som den gør, er et resultat af nøje omtanke. Og det er ikke omtanke på stil og at se godt ud, men det er omtanke for den kreative hurtige fodboldspiller og dennes behov. Hvad er din holdning til støvlens farve? Er du en af kritikerne eller en af fansene? Giv din holdning til kende i kommentarfeltet nedenfor.