Op til Superfly 2 lander på vore hylder vil vi køre et tema på støvlen. Her vil vi komme ind på, helt præcist hvad der gør denne støvle til den foretrukne støvle hos samtlige kreative professionelle spillere, der spiller i Nike. Der var engang, hvor en støvle der optimerede dit spil, handlede om at lave en jernkappe i snuden på støvlen, så du kunne sparke din modstander ekstra hårdt. De tider er forbi i de fleste områder af verdenen. Nye regler omkring hårdere straf af voldelige forseelser har skabt det moderne teknisk præget spil, vi ser i dag. Det har krævet en ny slags spiller, som har helt nye behov. Det er her, Nike Mercurial Superfly 2 kommer ind i billedet. Dette er støvlen til den moderne spiller, hvis berettigelse på banen handler om fart og kreativitet. Unisport vil i følgende artikel triologi sætte design processen og filosofien bag støvlen under lup. Vi har raget al det materiale, vi har kunnet finde på den nye støvle til os, og giver nu dig et eksklusivt og unikt indblik i designet og konceptet af den nye speedstøvle. Første fokus punkt vil være transaktionen fra Superfly til Superfly 2. Hvad er der af nytænkning, og hvad har tankerne været. Fra Superfly til Superfly 2 Superfly kollektionen har fra sin start været en mega succes. Og hvad gør man som designer så? Brugerne er tilfredse, faktisk så tilfredse at der har været kunder, der ved annonceringen af 2erens ankomst har hamstret 1eren. Det var Superflys Design Director Andy Caines opgave for 2,5 år siden, altså før Superfly 1 overhovedet var til salg, at skabe en bedre støvle. Støvlens koncept hedder speedstøvle. Det handler om at lave en støvle, der passede den kreative, hurtige spiller til perfektion. Hvordan forbedrer man dette? Andy Caine besluttede sig så for at støvlen ikke bare skulle passe spilleren perfekt, den skulle også hjælpe ham, og gøre ham bedre. Dette ledte til en lang analyse af kroppen fra et biomekanisk perspektiv, som vi vil komme ind på senere. Men det man besluttede sig for at fokusere på følgende ting: -Støvlens greb i banen med henblik på at holde balancen. -Støvlens greb i banen med henblik på at kunne generere mere fart. -Tæernes rolle i acceleration og især det første skridt. -At kreative spillere har kreative løbemønstre, og at støvlens underdel skal kunne hjælpe ved sideskift. -At udnytte benets energi optimalt ved at placere knopperne på specielle trykpunkter. Teknologien der blev udviklet gennem dette, hedder Nike Sense (Ordspil på fornuft og sansning). Fornuftigt lyder det i hvert fald. Et knopsystem der er placeret således, at spilleren får det bedste tryk i banen. En knop der går ind og ud alt efter underlaget og trykket, der kommer på den. Dette sikrer spilleren et helt optimalt afsæt og mere fart. Samtidigt blev de skæve ankerformet knopper designet, disse knopper sikrer, den kreative spiller kan skifte retning med et optimalt greb i banen, uden at det går på kompromi med topfarten. Man kan lave verdens bedste finte forbi en spiller, men hvis man glider derefter kan det jo være ligemeget. Nike undersøgelser viste at under VM 2006, var der 845 spillere, der gled per kamp. Det var ca 14 gange per kamp. Nike mener, at deres Nike Sense vil reducere dette drastisk. Det bliver spændende at se. Nike har lagt mange penge og meget tid i dette projekt. 3 år, 65 professionelle spillere, biomekaniske eksperter, laboratorieforsøg og slowmotion film analyse har bare været få af de redskaber de har brugt. Men om det virker, kan kun du, vurdere. Da Andy Caine blev adspurgt omkring, om det virkeligt bare var salgsgas, eller om spillere rent faktisk blev hurtigere af Superfly 2, løftede han sløret for følgende. Ronaldo fik en farttest med retningsskift hvor han brugte Superfly 1, derefter fik han Superfly 2 på. Og ja, han blev hurtigere. Næste artikel vil omhandle farvevalget, vi vil løfte sløret for hvilken professionel spiller, der kom med idéen og komme ind på hvilke spillere har været med i designprocessen. Lyder Nike Sense som god fornuft for dig? Del dine tanker i kommentarfeltet nedenfor.