Efter et halvt år med kaos og nedtur, er der endelig positivt nyt fra Tyneside, hvor den nyligt nedrykkede traditionsklub Newcastle United kan rapportere om et opadgående sæsonkortsalg forud for den forestående kampagne. Tidligere havde man ellers bange anelser om tilskueropbakningen til holdet, men nye tal viser at næsten 25,000 pladser er fyldte. Det sidste år har været én stor, miserabel nedtur for ”The Toon Army” fra Newcastle i det nordøstlige England. Spillet har ikke hængt sammen, trods at man havde profiler som Michael Owen, Obafemi Martins, Damien Duff og Joey Barton til rådighed og en masse penge i ryggen. På trænersiden har mange også forsøgt sig. Alene i løbet af sidste år og i år har hele 4 top-navne prøvet kræfter med udfordringen i den ambitiøse klub, og alle har de knækket nakken på den ene eller den anden måde. Sam Allardyce, Joe Kinnear og ikke mindst de 2 klub-helte Kevin Keagan og Alan Shearer har været igennem maskineriet og for den sidstnævnte blev fiaskoen komplet, da man efter et smalt 0-1 nederlag til Aston Villa i den forgangne sæsons sidste runde måtte konstatere, at man stadig havde 1 point op til Hull City på den anden side af stregen. Så var det ”So long Premier League”, og ”Hello Coca Cola Championship”. Det er første gang i 16 år at klubben ikke skal spille i den bedste række, og det er noget der gør ondt i Newcastle. Dertil skal man lægge at fansene har et mildest talt anstrengt forhold til den kontroversielle ejer Mike Ashley. Man beskylder blandt andet Ashley for at have drevet koryfæet Keagan til at sige sin stilling op i 2008. Den trængte ejer har i nogle måneder nu, forsøgt at sælge klubben, og han er nu så ivrig at han har sænket hans salgspris til £100 millioner (cirka 860 millioner kroner red.), hvilket dog ikke har lokket nogen købere ud af busken. For at hive nogle ekstra penge hjem har man sagt farvel til en del navne. Klasse-keeper Shay Given tog til Manchester City allerede i vinters, og her til sommer har både Michael Owen og danske Peter Løvenkrands (billedet) også tjekket ud af galehuset. For at sætte prikken over i’et på et skrækkeligt år i Newcastle har klubben nu offentligjort udebanetrøjerne til den kommende sæson. Og det ville være synd at sige at de er faldet i god jord hos klubbens ellers tålmodige fans. Mønsteret er stribet ligesom på den normale hjemmebanetrøje, men farverne er delt mellem en mørkegul og en hvid/gul kulør af lidt ubestemmelig karakter. For at forsøge at vende stemningen har man allerede inden trøjerne har ramt butikkerne sat prisen 20% ned. Det synes dog ikke at have en umiddelbar effekt. Frank Gilmore, som er bestyrelsesformand for de uafhængige Newcastle supportere har udtalt at 20% rabat ikke er nær nok til at få ham til at investere i trøjen. Gilmore bekræfter endvidere at mange fans nægter at købe trøjen. Ikke just hvad klubben har brug for i disse tider, hvor hver en mønt må vendes for at få omstillet livet til en noget mindre glamourøs tilværelse i den næstebedste række. Og det er her vi kommer til det lille lys for enden af tunnelen som er nævnt i begyndelsen af nyheden. For, på trods af tidligere rygter om et dramatisk fald i tilskuer-tilslutning, viser tal nu altså endelig det modsatte for den managerløse klub. Op mod 25,000 har nemlig på nuværende tidspunkt købt et sæsonkort til de flotte lægter på St. James’ Park, og tallet forventes at stige henover de næste uger mod liga-debuten d. 8. August ude mod W.B.A. Det er specielt på familie-tribunerne at der bliver fyldt godt op. Du kan gøre dit for at støtte den sårede kæmpe ved at bestille deres nye hjemmebanetrøje fra 2009/10. Du kan endvidere spare hele 70% på deres udebanetrøje fra 2008/09, men skynd dig – Der er ikke mange tilbage.. Hvordan tror du det kommer til gå Newcastle i den kommende sæson? Vender de straks tilbage eller skal der flere sæsoner til?