Da West Ham lørdag besejrede Newcastle på Upton Park med 3-1, var det samtidigt første gang man kunne se den seneste drejning af den nærmest tragi-komiske sag med West Ham og deres sponsor-problemer. Tidligere på sæsonen var de regerende mestre fra Manchester United lige ved at miste deres hovedsponsor AIG, inden den amerikanske forsikringsgigant blev reddet i sidste øjeblik af central-banken. For et par uger siden måtte West Hams bestyrelse altså også sande at den økonomiske krise er nået til London, da deres hovedsponsor XL Holidays måtte trække sig fra aftalen grundet konkurs. Dette resulterede i at Zola’s drenge lørdag troppede i nærmest marathon-lignende trøjer med en stor hvid firkant med trøje-nummeret på maven. I tiden efter XL’s konkurs har mere end 10,000 West Ham fans været ude og appelere til klubben for at få dem til at reklamere for Bobby Moore Fund for Cancer Researh UK. Den tidligere klub-legende døde selv i 1993 af tarm-kræft hvorefter der blev oprettet en fond i hans navn, og nu kræver fansene at man ærer hans minde ved at reklamere for fonden på maven samt at donere et unavngivent procent af trøje-salget dertil. Det er imidlertidigt ikke helt så simpelt. I sidste uge var West Ham nemlig ude med følgende udtalelse angående en kommende hovedsponsor: “Selvom vi kender til, og respekterer kampagnen lavet af supportere for at erstatte XL med Bobby Moore Fund for Cancer Research UK, er den kommercielle virkelighed den at klubben har et økonomisk ansvar for at finde den bedst mulige sponsor-aftale med henblik på at opretholde den fortsatte udvikling af førsteholdstruppen”. Flere aftaler mellem velgørende organisationer og fodboldklubber er de seneste år dukket op rundt omkring i Europa, og har givetvis inspireret West Hams fans til forslaget. Barcelona startede dillen, da de siden september 2006 har ladet Unicef ”reklamere” på trøjerne uden beregning og seneste i denne sæson har både Brøndby og Aston Villa fulgt trop. Brøndby med en næsten lignenede aftale med Unicef, imens Aston Villa har indgået en aftale med den lokale velgørenheds-organisation Acorns. Vi følger naturligvis op på sagaen her på Unisport.dk. I mellemtiden kan du her på Unisport købe de nu historiske West Ham trøjer med XL på maven, så tøv ikke med at blive én af de få der ejer den kontroversielle trøje. Hvad er din mening om West Hams sponsor-problemer? Burde de finde en aftale med den mest indbringende sponsor og score kassen, eller i stedet støtte et godt formål og hjælpe kræft-fonden skabt i en gammel legendes navn? – Giv din mening til kende nederst på siden