Mens diverse aviser og magasiner i disse uger bruger masser af spalteplads på at skrive om dit og dat op til sommerens store EM slutrunde, har vi valgt at fokusere på udstyret og fodboldtrøjerne. Vi kigger på de helt nye EURO 2008 fodboldtrøjer, samt de støvler og andet udstyr, som du vil komme til at se under de kommende ugers kampe. Igår gennemgik vi Gruppe A, så i dag er tiden kommet til gruppe B, hvor vi finder endnu et værtsland, en favorit og en klar outsider. Værtslandet Østrig stiller op i trøjer fra tyske Puma og akkurat som alle andre Puma-hold, så er de to forskellige trøjemodeller, som bruges til hjemme- og udebanetrøjen. Hjemmebanetrøjen er dejlig enkel og smuk på samme tid. Den er gennemgående rød, men har hvide Puma-logoer, samt hvide kanter for enden af trøjen. Østrigs fodboldforbunds logo er i sig selv ganske elegant og fuldender værtsnationens hjemmebanetrøje. Udebanetrøjen er efter denne skribents vurdering, en af de mere oversete af alle trøjerne til denne EM slutrunde. Den sorte trøje har en traditionel krave og tre Puma-logoer i hvidt, som bryder den dominerende sorte. Ved ærmerne har den en guldfarve, som gør trøjen endnu mere interessant. I halsen har den Østrigs flags farver og på brystet det omtalte flotte fodboldforbund-logo. En af holdets absolutte profiler og en af de faktisk få udlandsproffer er Roland Linz, som til daglig spiller i potugisiske Braga. Angriberen, der allerede som 16-årig tog på udlandseventyr til 1860 München, gør det rigtig godt for sin portugisiske klub og en af de store østrigske håb op til slutrunden. Roland Linz spiller i Nike Total90 Laser II og forventes, som flere andre, at trække i de eksklusive EM-udgaver af Nikes støvler under selve europamesterskabet. Kroatiens trøjer er altid let genkendelige og næsten lige så legendariske, som mange andre større hold og lande, når det kommer til deres fodboldtrøjer. I år en ingen undtagelse og Niketrøjerne er virkelig et kig værd. Grunden til denne status er naturligvis de klassiske rød/hvide tern, som er en stor del af trøjen og altid har været det. Hjemmebanetrøjen er HELT ternet, hvilket er en af de eneste landsholdstrøjer der er det. Den har en lille blå krave, samt Nikes- og fodboldforbundets logoer på de to bryst. Udebanetrøjen er næsten endnu mere attraktiv. Den blå trøje har en rød krave og er ligesom alle Nike-trøjer, udstyret med NikeFit, som gør at pasformen er perfekt, uanset om den skal bruges til fysisk udfoldelse eller bare til at have på under en kamp på tv. Den blå trøje brydes dog af de rød/hvide tern, som går igen på denne trøje og er placeret under armene, som en smuk detalje på en rigtig smuk trøje. Kroatiens mandskab vrimler med personaliteter og udlandsproffer og at vælge en soleklar stjerne er ikke lige til. Alligevel så er der én der stråler os i øjnene, og det er det kun 20-årige supertalent fra Schalke 04; Ivan Rakitic. Det siger alt at Rakitic har fået så lavt et nummer som 7 op til slutrunden, og der er ingen tvivl om, at man både kan og vi vil forvente os meget af det unge stjernefrø. Onde tunger vil vide at han ikke starter inde, men mon ikke Ivan vil vise noget andet? Rakitic spiller i den nye smukke 10’er-støvle, Adidas AdiPURE, og vælger nok den helt nye blå udgave, som vi netop har fået på lager igen igår. Tyskland er en af de faste favoritter, uanset hvilken kamp eller slutrunde der er tale om. Og favoritter til at tage slutrundens pris for bedste trøje kandiderer de i høj grad også til. Hjemmebanetrøjen fra Adidas, er udstyret med deres ClimaCool teknologi, som gør den behagelig at have på selv på de varme dage. Men det er ikke det mest interessante. Designet vækker minder om en af de gamle 90’er trøjer, som man blandt andet vandt VM med i Italien i 1990, hvor Tysklands flags farver, vinklede sig henover brystet. Denne gang har man i stedet lavet det brede og hvor DFB’s logo er en aktiv del af dette design. Den har ydermere 3 stjerner for vundne mesterskaber ovenover logoet og er en klar kandidat til årets EM-trøje. Men den ufordres ironisk nok af deres egen udebanetrøje. Den røde trøje med den sorte stribe, som går fra hals til bunden af trøjen, er en af de trøjer, som bare er gennemført enkle, men stadig så interessant, at man aldrig bliver træt af at se på den. Fodboldforbundets logo er flyttet til centralt på brystet og kan ligeledes være en af topkandidaterne, når årets trøje skal kåres. Michael Ballack fra engelske Chelsea er anfører og midtbanegeneralen på det tyske mandskab og man kan simpelthen ikke komme uden om ham. Hverken som personlighed eller fodboldspiller. I optaktskampene har den evigt kæmpende midtbanespiller, vist sig som en rigtig anfører og pisket sine medspillere og han vil komme til at spille en meget central rolle i deres bestræbelser på at vinde mesterskabet i år. Michael Ballack har længe spillet i Adidas Predator Absolute, men er endelig skiftet helt til den nye Adidas Predator PowerSwerve og har på det seneste primært brugt den røde udgave. Polen er lidt af en stærk outsider til at gå videre fra gruppen. Nogle tror endda på at de kan gå hele vejen, men så skal meget lykkes. Noget der netop er lykkedes, må siges at være deres to nye Puma-trøjer, som de vil spille i under slutrunden. Hjemmebanetrøjen er simpel og hvid med røde logoer fra Puma og fodboldforbundet. Den har dog modsat alle andre EM-hold hele to logoer, hvilket gør denne trøje helt unik. Udebanetrøjen er helt modsat og er i rød med hvide logoer og markeringer. En ganske flot trøje, som allerede herinde har været lidt af et hit blandt vores kunder. Nummer 7, Euzebiusz Smolarek, er den altoverskyggende stjerne på det polske hold og spiller normalt også i den spanske Primera Division. Smolarek er faktisk opvokset i Holland, hvor hans far både spillede og var træner. Derfor er Smolarek et navn man kender på de polske kanter og han er lidt af en helt, fordi selvom han aldrig har spillet i Polen, har valgt at optræde for landet hans far kom fra og spillede for. Smolarek er faktisk opkaldt efter portugiseren Eusebio så det er måske derfor han spiller i Puma Velocity og vælger nok at træde i den helt nye Tricks støvle, som allerede nu er i handelen.