Puma har netop meldt ud, at de fremover skal stå for den engelske hovedstadsklub Arsenals trøjer. Det betyder, at The Gunners sætter et punktum for det samarbejde, klubben har haft med amerikanerne siden 1994. Vi tager her et kig tilbage på de hjemmebanetrøjer, klubben har båret i den periode.

Arsenal og Puma har indgået en fem-årig kontrakt med Puma, som er blevet den største tøjaftale i England - og som overgår den ellers store aftale mellem Liverpool og Warrior. Arsenal skal første gang bære den springende kat på brystet fra starten af 2014/2015-sæsonen, og har dermed Nike én sæson endnu. For at runde pænt af, har vi taget et kig tilbage på de sidste 20 års Nike-trøjer hos Arsenal.

Fra 1986 til 1994 var det tyske Adidas, der stod for Arsenals trøjer, og de havde taget over for engelske Umbro. Da samarbejdet med Adidas ophørte, stod amerikanske Nike klar i kulissen og de skulle vise sig at få et langtvarende og succesfuldt samarbejde. Nu tager en tysk virksomhed imidlertid over igen, da vi fremover skal vænne os til at se London-klubben med Puma på brystet.

Arsenal Hjemmebanetrøje 1994/1996 Tilbage i 1994 hørte The Gunners til i den absolutte top af engelsk og europæisk fodbold og med spillere som Dennis Bergkamp på holdkortet, er det måske noget overraskende, at denne periode skulle vise sig at være trofæløs. Det kan dog ikke skyldes udstyret, da Nike havde designet en ganske elegant hjemmebanetrøje i rød med hvide to-delte ærmer, der den dag i dag stadig tager sig godt ud.

Arsenal Hjemmebanetrøje 1996/1998 Der skete ikke det helt store med designet, da Arsenal fik nye trøjer i 1996; det var faktisk blot en mindre detalje, der adskilte den nye trøje fra den forrige. Ser man på forrige trøjes ærmer, kan man se, at ærmet er to-delt og er både rødt og hvidt. Det var ærmet ikke på denne, hvor det udelukkende var hvidt. Om det gjorde udslaget, da Arsenal genvandt det engelske mesterskab i sæson 97/98, skal dog forblive usagt.

Arsenal Hjemmebanetrøje 1998/1999 Det er næsten en naturlov, at Arsenals trøjer er designet i et rødt og hvidt farveskema, men fra tid til anden forsøger designerne bag sig med en lille detalje eller to. Her skal den findes i de blå striber, der løber ned af brystet, hvilke står i flot kontrast til resten af trøjerne.

Arsenal Hjemmebanetrøje 1999/2000 Året efter var det tid til nye klæder igen; eller rettere en ny sponsor. Trøjen forblev nemlig den samme, men Arsenal skiftede den ikoniske JVC-sponsor ud på brystet og fandt i stedet for plads til lige så velkendte Dreamcast. Det var på et tidspunkt, hvor spillere som Frederik Ljungbjerg og Emanuel Petit var at finde i klubben.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2000/2002 Nu kunne designerne imidlertid ikke gemme sig længere og måtte efter to sæsoner med den samme trøje hoste op med noget nyt. Her afskaffede de den klassiske krave og de blå striber, der løb ned af brystet, blev rykket ud på ærmerne. En superskarp trøje, der kan prale af at have vundet The Double; Premier League & FA Cup'en i samme sæson.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2002/2004 Ny sæson, ny sponsor. Igen. Væk var Dreamcast og ind kom i stedet O2, som mange fans af klubben helt sikkert vil huske med glæde. Når man ser på holdbilledet herover er det da også til at forstå, da klubben kunne bryste sig af spillere som Sol Campbell, Ashley Cole, Dennis Bergkamp, Thierry Henry og David Seaman. Ret mange legender på ét billede.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2004/2005 Da The Gunners igen vandt det engelske mesterskab i sæsonen 03/04, var det naturligvis grundlaget for en fejring. Som det er set så mange gange før, fejrede designerne det også i trøjerne. Purunge Cesc Fabregas og Robin van Persie kunne hver især trække den røde og hvide trøje over hovedet, der var blevet udsmykket med guldstriber på fronten. Dette skulle dog også blive den seneste sæson, hvori Arsenal vandt et trofæ, hvilket var FA Cup'en i 2005.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2005/2006 Ved første øjekast havde man nok kategoriseret trøjen her som en udebanetrøje, men faktisk var dette hjemmebanetrøjen. Arsenal gik tilbage til klubbens helt originale farve, bordeaux-rød. Skarp så den ud, men der gik dog heller ikke længe, før Arsenal og Nike vendte tilbage til den klassiske røde farve, vi ser dem i den dag i dag.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2006/2008 Tilbage var det ærkeklassiske design i den velkendte røde farve og selvom det fortsat ikke blev til sølvtøj for Arsenal, så var klubben under Arsene Wenger blandt de mest velspillende og underholdende mandskaber i engelsk fodbold. Trøjen her skulle også blive det første år, hvor sponsoren Fly Emirates indtog brystet, hvor den stadig sidder trygt.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2008/2010 Arsene Wenger har altid været kendt for at være god til at spotte talenter og det kunne så sandelig ses på dette tidspunkt. Robin van Persie, Samir Nasri og Cesc Fabregas blev alle hentet til klubben i en ung alder og nærmede sig et ustyrligt højt niveau. Det gjorde de i denne lækre hjemmebanetrøje, der havde detaljer som de bordeaux-røde striber ned ad brystet.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2010/2011 På midtbanen styrede Alex Song og Cesc Fabregas sagerne, men blot to år senere er ingen af de to at finde i klubben længere. De nåede dog at optræde i denne hjemmebanetrøje, hvor den røde farve fyldte meget i designet. Vi er især vilde med ærmerne, der fremstår virkelig skarpe i kontrast til det hvide.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2011/2012 I denne sæson fejrede klubben sit 125-års jubilæum og designmæssigt kom det til udtryk i klublogoet, der fik en ganske radikal overhaling. Den store hyldest står helt sikkert klart i hukommelsen hos klubbens fans, hvor også striben på ærmet vil skiller sig ud fra tidligere års trøjer. Sidstnævnte detalje betød faktisk, at Premier League-ærmemærket skulle trykkes på skævt, hvilket så lidt sjovt ud i starten.

Arsenal Hjemmebanetrøje 2012-2013 Vi er nået til vejs ende og klubbens indtil videre sidste trøje, som Nike har designet. På nuværende tidspunkt ligger klubben i en god position i ligaen, hvor det gælder om at sikre sig kvalifikation til Champions League og skulle det lykkes, bliver det i stedet med trøjer fra Puma, som klubben drager ud i Europa med.

Det kom helt sikkert som en overraskelse for mange, at Arsenal pludselig skal sponsoreres af Puma, men intet desto mindre er det officielt. Det er ydermere historiens største aftale, der sikrer Arsenal godt 300 millioner kroner årligt. Glæder du dig til at se de nye trøjer? Del din mening i boksen herunder.