Årets bedste julegaver!⚽️🎄🎁 Se mere her

Sådan træner du alene | 3 individuelle træningsøvelser

22.02.2018

Skrevet af Zlatko Popovic

Vil du også gerne blive en professionel fodboldspiller? Og vil du gerne træne for dig selv, når der ikke er træning i din klub? Så har vi løsningen til dig! Vi er gået sammen med Nick Humphries fra Train Effective for at give dig nogle øvelser, som kan forbedre dit spil, så du bliver en mere komplet spiller.

Nogle gange er det ikke nok bare at deltage i træningen og spille kampe. Til tider skal du også træne for dig selv, så du forbedrer små områder i dit spil, så du bliver en bedre fodboldspiller. Har du brug for inspiration til, hvad du kan gøre? Så læs denne guide, og få nogle øvelser, som du kan træne alene, enten i din have, i parken eller ude i klubben.

1. Kontrol af høje bolde

Fokusset i denne øvelse er at kontrollere bolden og afslutte på mål. Det at kunne kontrollere bolden i forskellige situationer er nøglen til at blive en komplet spiller, samt det at have et godt spark.

Øvelsen er meget simpel. Du skal bare lave et område foran målet på ca. 2 x 2 meter, som efterligner det område, hvor du normalt vil angribe. Lav et par jongleringer med bolden, og spark den op i luften. Når bolden rammer jorden igen, skal du kontrollere bolden og samtidig tage den med dig ud af zonen og gøre dig klar til at sparke.

Nick giver dig 2 gode råd til denne øvelse. Den første er, at du skal scanne området bag dig, imens bolden er i luften. Kig dig over skulderen, og scan området, så du ved, hvad der sker bag dig, inden du kontrollerer bolden og arbejder videre. Det andet gode råd er at tæmme bolden med backspin, så du kan få bolden ud af zonen og gøre dig selv klar til at afslutte.

2. Zig zag

Den anden øvelse er den såkaldt zig zag. Fokusset her er at drible i høj fart, så tag fat i en bold og start med at væve dig ind og ud imellem keglerne, mens du zig zagger dig imod slutningen. Til sidst slutter du af med en 15 meter sprint med bolden, hvor du så stopper.

3. Stop and go

Den sidste øvelse har fokus på fart og fitness. Stop and go minder meget om de normale bevægelser, som du laver i løbet af en fodboldkamp. Her laver man ofte små skarpe vendinger og løb. Øvelsen her er perfekt, hvis du kun har små områder at arbejde i, som din have eller i hjemmet. Du skal kun bruge 4 meter at løbe på, hvilket gør det nemt og hurtigt at sætte op.

Nick har også 2 gode råd til denne øvelse. Den første er at stoppe bolden helt, inden du vender rundt og sprinter tilbage. Det andet godt råd er at have et lavt tyngdepunkt i vendingerne. Dette hjælper dig med at skifte retning hurtigere, når du løber rundt om keglen eller i kampe, når du dribler med bolden.

Disse tre effektive øvelser kan hjælpe dig med at forbedre dit spil, så du bliver en bedre fodboldspiller. Men mangler du stadig noget mere hjælp? Eller kunne du tænke dig se, hvordan Nick gør det. Så klik på videoen øverst i nyheden, og se hvordan han laver øvelser, så du selv kan forbedre dit spil!