I denne weekends memory lane tager vi et kig på en elegant, italiensk trøje, der er produceret af Nike. Det er F.C. Internazionale Milano, eller bedre kendt som Inter Milans 3. trøje fra sæsonen 1998/1999. Trøjen har vi blandt andet set på fodboldlegender, som Ronaldo og Roberto Baggio. Foruden godt, klassisk design, har denne trøje også massere af historie på bagen, så læs med her og glem ikke at fortælle os hvad du synes om trøjen.

Den italienske storklub har altid været synomym for succes og store spillere på holdkortet, men 1990'erne var en forbavsende hård og mørk tid for de italienske giganter. I 90'erne var især Juventus og A.C. Milan dominerende, ikke blot nationalt, men også internationalt, hvilket henviste Inter til en tilværelse i deres skygge. Det lykkedes dog for klubben at vinde 3 UEFA-cup trofæer (tilsvarende Europa League, red.) i hhv. '91, '94 og '98.

Klubbens nedgang skulle selvfølgelig ikke have lov at gå uset hen og administrativt skete der ting og sager for at få rettet op på den kuldsejlede skude. I 1995 overtog Massimo Moratti præsidentsædet, der den dag i dag stadig besidder pladsen, foruden også at være ejer af klubben. Med Moratti fulgte store transfers og inden længe kunne klubben brøste sig af at have Ronaldo og Roberto Baggio på holdkortet.

Klubben slog transferrekorden, da de hentede Ronaldo i Barcelona for 19,5 millioner pund. Successen fulgte ikke umiddelbart efter og Moratti selv blev lagt for had, da han fyrede den populære træner Luigi Simino, der dagen forinden fyringen havde modtager prisen for "Årets Træner i Italien".

Klubbens imponerende historie kan ikke fornægtes og med 18 italienske mesterskaber under bæltet, har klubben naturligvis også fået placeret en stjerne over deres logo, der repræsenterer at man har vundet 10 mesterskaber. To mesterskaber endnu og da kan Inter prale af at have to stjerner på brystet. En anden sjov historie omkring logoet er, at man i 1998 redesignede det i forbindelse med 90-årsdagen for det oprindelige logo, der blev tegnet af Giorgio Muggiani i 1908.

Det stilsikre italienske folkefærd har altid været synonym med godt design og Inters trøje er ingen undtagelse. Den klassiske krave stemmer fint overens med tidens trends, som det eksempelvis ses på Italiens hjemmebane trøje fra 94/95 og det giver virkelig trøjen et tidsløst look.

Trøjen var den første Nike stod for at designe til Inter Milan, efter de havde overtaget trøjesponsoratet fra engelske Umbro. Amerikanske Nike satte sig hurtigt i scene med deres nye trøjer og til trods for, at det er godt 14 år siden, kan kvaliteten af trøjen diskuteres - den er exceptionel.

På daværende tidspunkt havde Nike og andre sportsproducenter ligeledes store problemer med kopivarer, men med Nikes "Authentic*-badge var man sikret et originalt produkt. Det lille mærke har ændret sig meget siden, men betydning forbliver med rette et kvalitetsstempel.

Inter kaldes ikke Nerazzurri for ingenting og som det er coutume for klubbens hjemmebanetrøjer, der altid designes i sort og blå striber, går disse farver også igen på klubbens tredjetrøje. Pirelli, sponsoren, står med hvid skrift på en sort baggrund indrammet af hvide striber, der brydes af den blå farve der udgør størstedelen af trøjen.

På ærmet kunne der nemt have siddet et Serie A-ærmemærke, men det er desværre ikke er tilfældet på vores eksemplar, men faktisk har der aldrig siddet andet på Inters ærme - de har aldrig rykket ned i den næstbedste række. Tættest er de kommet på i '93/'94 hvor de var 1 point fra nedrykningsstregen og tidligst under Calciopoli-skandalen, hvor Juventus blev tvangsnedrykket grundet match-fixing.

Denne trøje er venligt udlånt til os, af en medarbejder, så den er ikke til salg.

1990'erne blev aldrig nogen god tid for den Internazionale, men i starten af 00'erne begyndte det at vende, da Roberto Mancini og efterfølgende Jose Mourinho begyndte at udvide trofæskabet med klubben. Hvad synes du om trøjen? Husker du Il Fenomenos driblinger og scoringer for Inter? Lad os høre din mening i kommentarfeltet nedenunder.