Som vi tidligere har skrevet, er Superfly 2 blevet gennemtestet og evalueret af nogle af klodens største og mindre stjerner. Bl.a. har danske Nicklas Bendtner været inde over designprocessen. Vi sætter her i triologiens afslutning fokus på Superfly 2s designproces Vi har nu gennemgået det kontroversielle farvevalg og introduceret det revolutionerende Nike SENSE knopsystem. Vi har hørt lidt om Didier Drogbas indflydelse på farven, og vil i denne artikel fokusere på, hvordan Nikes Superfly spillere ellers har fået lov til at præge udviklingen af støvlen. Nikes Designer team har arbejdet udfra devisen: Discover, Design, Deliver. Discover fasen har været mere end almindeligt interessant. For at finde ud af hvad en kreativ hurtig spiller har af behov har Nikes designhold brugt 65 dage på at rejse ud og snakke med verdens største stjerner. Nikes designer Andy Caine har siden udtalt, at det er en process, spillerne tager ekstremt alvorligt. En bedre støvle gør dem til bedre spillere, det forstår spillerne, og derfor er de meget glade for os, mener Andy Caine. F.eks har han tilbragt lagt ude på aftenen hjemme hos Pato, og snakket og diskuteret støvler, fodbold og Superfly. Han kunne yderligere løfte sløret for, hvem der havde sat hvilke krav, og hvordan det har omdannet hele Superfly støvlen. Samtidigt fik han også fortalt, hvordan det faktisk er overraskende, hvordan de kreative hurtige spillere uafhængigt af hinanden har de samme forventninger til deres støvle. Pato er ham der har sat det store fokus på forfodens knopper. Han siger, det for ham er det aller vigtigeste, da han føler forskellen ved godt greb i banen, når han accellerer. Didier Drogba er som bekendt manden bag at overhovedet tænke over at bruge farve som noget funktionelt. Zlatan Ibrahimovic er manden bag Nike Sense knopperne. Hans idé var at finde en støvle der gav en skrueknops greb, men med fordelene fra almindelige Firm Ground knopper. Cristiano Ronaldo har også nævnt dette, da hans behov nogle gange gør, at han må skifte midt under en kamp. Nani forklarede at for ham var det vigtigeste accelerationen i det første skridt, evnen til at dreje og evnen til at kunne kombinere disse ting. Disse spilleres udtalelser er blevet imødeset på måder, som vi allerede har gennemgået i de to tidligere afsnit. Men hvad unge Theo Walcotts udtalelser til Nike har resulterede i, har vi endnu ikke gennemgået. Theo Walcott mente at Superfly skulle sidde super tæt. Det tog Nikes designere til sig som en udfordring, som de også gjorde med de andres udtalelser. Det har resulteret i et fuldstændigt omdesign af støvlens overdel. Hvordan kunne man gøre spilleren hurtigere ved at gøre overdelen bedre? Man lavede simpelhent støvlens Flywire positionering helt om, så at den samtidigt med at holde støvlen stabil, også binder støvlen til foden. Så at foden er fuld kontakt med sålen hele tiden. Dette giver en bedre acceleration, da der ikke er noget spildenergi i at foden bevæger sig i støvlen, og at sålens spændstighed optimerer din fods styrke. Samtidigt er alle Flywire kablerne blevet separeret så at foden nu er endnu mere mobil end i Superfly 1. Dette vil vise sig fordelagtigt i skarpe vendinger og forbedret evne til at behandle bolden præcis som nødvendigt. Man har også reduceret antallet af lag i Superfly 2s overdel i forhold til Superfly 1. Dette gør at overdelen på Nike Mercurial Superfly 2 giver den tætteste boldfølelse på markedet. Som forklaret er de professionelle spillere virkelig blevet sat i højsædet i designprocessen. Deres ønsker for en støvle er blevet vægtet højere end noget andet. F.eks er Nanis udtalelser blevet til en stivere mellemfod i støvlen, som gør at spilleren hurtigere kan skifte fra hæl til tå. Drogbas udtalelser ledte til at videnskabeligt finde den bedste farve, Zlatans udtalelser ledte til Nike Sense. Disse idéer og krav er så blevet taget videre til Nikes laboratorier i Polen. Her har man anvendt slowmotion filmoptagelser for at sikre sig, støvlen forblev perfekt positioneret på foden. Man har lavet punkterings test, tests af trykresistens på både indersiden og ydersiden. Og sidst men ikke mindst farttest. Efter alle disse test havde det resulteret i 35 forskellige Nike Mercurial Superfly 2 støvler. Her sagde Nikes specialister i biomekanik, at støvlen var perfekt! Derefter kreerede Nike 8 flere modeller, som bare lige var en lille smule bedre. Det har været en proces der har krævet 2 års testning. Det der er kommet ud af det er en støvle der i teorien er perfekt. Om den så er det, kan du kun vurdere.