Vi tager dem bare som givet – De fodboldtrøjer som vi køber med de klubber vi holder med.. Og nogen går måske også og tror at de store mærker som Adidas, Puma og Nike bare kopierer deres designs fra trøje til trøje og klub til klub, uden at ændre noget som helst. Det forholder sig dog langt fra sådan, hvilket du vil kunne læse om i denne nyhed hvor vi bringer dig et eksklusivt indblik i en Nike-designers univers.. John Devlin fra True Colours har været så heldig at få et interview med Stewart Scott-Curran, som til dagligt er ”Apparel Graphic Designer” for firmaet Licensed Gameday og derigennem også Nike. Stewart Scott-Curran står for at designe nogle af de mest sete og kendte fodboldtrøjer i fodboldverdenen – Deriblandt bl.a. Tyrkiets, Hollands og Kroatiens landsholdstrøjer til sidste sommers EM slutrunde, samt til klubber som Manchester United, Inter, Arsenal,Barcelona og Juventus. Herunder fortæller Curran bl.a. om processen og tidshorisonten i dét at designe fodboldtrøjer til nogen af de største klubber i verden. En meget spændende verden som man nu får et helt enestående indblik i. Research og besøg. Første punkt på dagsordenen når man får en opgave på hånden er at tage ud til den enkelte klub for at lave den grundlæggende research. Under dette ophold holdes der møder med alle. Der holdes først og fremmest møder med klubbens spillere for at fastsætte hvad den almene mening om hvad god komfort er og hvad spillerne hver især forlanger af en god trøje. Der holdes møder med klubbens ledelse for at fastsætte nogle grundlæggende linjer for designet, og for at få en idé om hvad klubbens navn og sjæl repræsenterer og hvordan det skal skinne igennem i design og farvevalg. Sidst, men ikke mindst holdes der møder med klubbens fanfraktioner for at fastsætte hvad klubbens fans ønsker i den optimale kamptrøje. Dermed bliver alle relevante parter medtaget i processen, og alle stemmer bliver hørt. Udkast. Når møderne med spillere, klub og fans er overstået går designerne ind i en periode på cirka 2 måneder hvor de første udkast til klubben bliver designet og gennemarbejdet. Man arbejder længe og hårdt indtil man når det punkt hvor man er klar til at tage trøjerne tilbage til klubben for den første præsentation. Første præsentation. Nu tager man så tilbage til klubben med store plancher og tegninger over de designs man har arbejdet med. Der bliver som regel ikke lavet noget fysiske prøver indtil man har fået feedback fra klubben. Blåstempling og lancering. Endnu et par måneder går med at færdiggøre og fuldende trøjerne og de sidste detaljer. Efter utallige stofprøver og udkast når man til det punkt hvor klubben siger god for den trøje man præsenterer. Når trøjerne er blevet godkendt begynder forberedelserne til trøjens store lancering på verdensmarkedet. Dette er jo ekstremt vigtigt, da de store klubber tjener store summer på merchandisesalg hvert år. Der bliver lavet trøje-prøver til forhandlerne og produceret pressemateriale til den forestående kampagne. Det kunne bl.a. indbefatte billeder af klubbens profiler i de de nye trøjer, samt meget andet. Fra designerne får opgaven i hænde og begynder de første spæde skitser og til trøjen er ude i handlen går der som regel omkring 18 måneder. Så har du lidt mere historie, og lidt mere indblik i hvad der er gået forud af arbejde når du går ned og køber din næste Nike-fodboldtrøje.