Til den kommende sæson 12/13 vil mange af Europas storklubber løbe på banen, i nye tøjmærke. Gamle og traditionelle sponsorater udløber, mens nye og spændende mærker gør sit indtog på den store fodboldscene. Hjemme i andedammen sker der også markante ændringer over sommeren.

Når denne sæson går på hæld, og vinter er blevet til sommer vil vi se nogle af Euorpas store klubber optræde i nye mærker.

Italienske Macron er begyndt, at blive mere og mere udbredt. Hjemme i Italien spiller både Bologna og Champions League ottendedelsfinalisten SSC Napoli allerede i det lækre mærke.

I England har man også indgået sponsorater med mange klubber fra de lavere divisioner, også de to rivaliserende Londonklubber Milwall og West Ham United er sponsoreret af Macron.

Nu har italienere fanget en stor fisk: Aston Villa spiller fra sommer af i Macrontrøjer. The Villans har hyppigt skiftet deres tøj-samarbejdspartner, dette skifte er det tiende som Birmingham-klubben gennemgår siden 1981. Macron og Aston Villa har papir på hinanden indtil sommeren 2016 - hvilket vi også skrev tidligere på måneden i en nyhed, som du kan læse her.

På rygtebasis forlyder det også at Macron skulle have sikret sig en aftale med Sevilla-klubben Real Betis. I øjeblikket spiller andaluserne i deres eget mærk RBb (Real Betis Balompié), men flere spanske medier spekulerer i at los Verdiblancos fra næste sæson optræder i Macron, og på bl.a Betisforumet oohbetis.typepad.com har rygtet for alvor bidt sig fast.

Et andet mærke der har været særdeles aktive er tyske Puma. Man har sikret sig retten til, at levere tøj og merchandise til de tyske mestrer Borussia Dortmund. Ruhrklubben har de seneste tre sæsoner optrådt i Kappa, man vælger nu at prøve Puma. I Bundesligaen spiller både TSG Hoffenheim og VFB Stuttgart allerede i Pumatrøjer, og Dortmund kommer altså til at være med på vognen fra næste sæson.

Det bayerske tøjmærke har også sikret sig en aftale med US Palermo fra den italienske Serie A. Sicilianernes trøjer har altid været meget populære grundet den pink grundfarve. Puma vil i de kommende år stå for levering af alt trænings- og kamptøj til Rosanero - og mon ikke vi får et par spændende designs at se, der kan udnytte den frække farve lidt?

Det meddeles også at spanske Espanyol fra næste sæson optræder i Pumatøj. I de seneste to sæsoner har catalanerne optrådt i tøj fra det kinesiske mærke Li-Ning, men dette sponsorat udløber når indeværende sæson slutter. I følge flere spanske kilder - heriblandt den normalt velinformerede avis as.com - skulle aftalen være på plads, men vi venter endnu i spænding på en endelig bekræftelse. Periquitos spillede i 1994-1999 i Puma, så det kan være to gamle bekendte der igen mødes.

Som vi også tidligere har meddelt er der to af Premier Leagues store drenge, der til sommer skifter tøjsponsor.

Det ene hold er Liverpool FC. De røde fra Beatles-byen skal fra næste sæson spille i Warrior Sports. Angiveligt betaler det Michigan-baserede sportsfirma svimlende £ 25 millioner hver sæson til Liverpool. Kontrakten løber i seks sæsoner, så måske kan Liverpool hive det første mesterskab i 20 år, i amerikanske trøjer. Vi skrev tidligere om nyheden her på Unisport.dk, hvor du kan læse meget mere om aftalen.

Under Armour, der primært er kendt for, at lave noget af markedets bedste baselayer har indgået aftale med Tottenham Hotspurs om, at levere tøj til Londonklubben i de kommende sæsoner. Tottenham har de sidste par år haft stor succes, i flotte trøjer fra Puma, men man vælger nu at prøve noget nyt og helt anerledes.

Under Armour har tidligere været tøjleverandør for tyske Hannover 96, men bortset fra det er det relativt begrænset, hvad det amerikanske firma har haft af hold- og klubsponsorater i fodboldverdenen. Det bliver derfor meget spændende, at følge Spurs' tøjkollektion den kommende sæson. Du kan læse mere om aftalen i nyheden her, som vi bragte da nyheden først kom frem.

FC Köln skal fra næste sæson spille i det tyske mærke Erima. I 70'erne blev det lille mærke købt af mægtige Adidas, og dette muliggjorde at mærket blev stærkt promoveret i Tyskland. Store klubber som Schalke 04, Hamburger SV og VfB Stuttgart i mærket i midten af halvfjerserne. Da det tyske landshold vandt VM i 1974 skete det også i tøj fra Erima.

Podolski og co. har de seneste år spillet i Reebok, men man vælger nu at prøve noget nyt og anerledes. Gedebukkene og Erima har faktisk arbejdet sammen før, i sæsonen 1978/79. Den gang endte holdet fra domkirkenbyen på en sjetteplads, mon ikke Ståle Solbakken håber på en gentagelse i næste sæson.

Hjemme i Danmark vil der også ske opsigtsvækkende mærkeskifter. De senest sæsoners mestrer, FC København offentliggjorde i den forgange uge, at man skifter Kappa ud med Adidas. Dette skifte er særdeles opsigtsvækkende, da lokalrivalerne Brøndby i en del år har spillet i trøjer med de tre ikoniske striber på ærmet.

Et drastisk valg fra Adidas, men det bliver spændende at se hvordan Østerbro-klubbens nye trøjer kommer til, at se ud. FCK har tidligere spillet i Adidas, som du måske også har set i de to Memory Lane Speciel nyheder der har været på Unisport.dk de sidste par dage. Du kan læse meget mere om aftalen mellem FCK og Adidas her.

Samme dag som Adidas siger "Goddag" til FCK, kommer de til, at sige "Farvel" til Brøndby IF.

Drengene fra Vestegnen skal finde ny samarbejdspartner til den nye sæson, og fra flere medieres side spekuleres der i at BIF skal spille i Hummel.

Brøndby har tidligere med stor succes spillet i Hummel. Da Brøndby i sæsonen 90/91 spillede Brøndby sig hele vejen til UEFA Cuppens semifinale, hvor italienske Roma blev enestation, var det i tøj fra Hummel. De Brøndby fans der kan huske så langt tilbage, vil nok huske de flotte gule trøjer, med de blå hummelvinkler med både stolthed og vemod.

Skulle det ske at Hummel igen bliver Brøndby's leverandør af tøj, kan det være tegn på at klubben vender tilbage til de gamle dyder, der tidligere gjorde klubben til Danmarks absolutte fodboldflagskib.

Vi bliver nok meget klogere i de næste måneder.

Hvad synes du om disse mærkeskift? Hvilket hold så du gerne skifte mærke? Del dine tanker i kommentarfeltet.