Som et led i jagten på at frigøre eksplosiviteten har Nike også re-defineret knopperne og selve knopkonfigurationen. Og faktisk har Nike tænkt noget utraditionelt og faktisk decideret modsigende for at finde frem til det endelige resultat. Alle knopper er formet som små pile og placeret på hver deres strategiske måde, for at udføre hver deres opgave. For eksempel (og heri den utraditionelle tankegang) er knopperne under hælen placeret så man kan bremse hårdt op.
Opbremsning har umiddelbart ikke meget med eksplosiv fart at gøre. Og så alligevel. For tænk over det her: Hvis du ved at du kan bremse hårdt op til enhver tid – vil du så ikke også være tilbøjelig til at holde topfarten lidt længere tid? Din normale adfærd på banen er, at hvis du ved at du skal bremse op om 10 meter, så begynder du nok allerede at sænke farte om 5 meter. Med denne nye knopkonfiguration er tanken at du holder farten hele vejen og bremser hårdt op om 9 meter.
Igen, hvis vi lige kigger på djævlen på vores højre skulder, så kunne det godt lyde som en salgstale frem for at det decideret bliver en ændring i adfærden. Men hey, lad EM i Frankrig afkræfte for min mistro. For det er nemlig her at vi for alvor rigtigt kommer til at se den nye Mercurial Superfly V i aktion.
Udover de helt centrale ændringer gennemgået ovenover, så har Nike faktisk også formået at gøre ydersålen hele 40% lettere end karbon fiber sålen på Superfly IV. Det har de faktisk gjort ved at benytte sig af den samme konstruktion som nuværende Mercurial Vapor X har. Og det er måske slet ikke helt dårligt. Jakob har nemlig tidligere udtalt at han faktisk var større fan af Vapor sålen. Også indersiden af hælen har fået en mindre opdatering, der gør den blødere og mere komfortabel at gå rundt i. En ændring som er mindre, men som helt sikkert nok skal få stor betydning for mange.
Den nye Mercurial Superfly V er forventet til at ramme hylderne omkring starten af Juni måned, umiddelbart inden EM skydes i gang i Frankrig.
Indtil da kan du stadig nå at få fingrene i den nuværende Superfly IV, hvis du nu synes den lyder mere tiltalende