Nike bringer 2000-stemningen tilbage | Vi byder igen velkommen til Geo Merlin-fodbolden

16.08.2019

Skrevet af Milan

Trenden for de store brands har på det sidste været at bringe gamle fodboldtrøjer eller fodboldstøvler tilbage. Det har Nike valgt at udvide, i og med, at de nu har re-designet den ikoniske Premier League-fodbold, som havde sin debut i år 2000.

År 2000 var et specielt år for Nike - de fik nemlig rettighederne til at være den officielle partner af Premier League, og blev dermed også ansvarlige for, at levere de bedste og flotteste fodbolde i spillet. Og det gjorde de også. Geo Merlin bolden, der blev brugt fra år 2000 til 2001, er en af de mest anerkendte i sportens historie.

Nu er det tid til et gensyn, da Nike netop har lanceret en ny version af den klassiske fodbold. Med frygten for at lyde alt for gammel, synes jeg, at vi hellere må fortabe os i gamle minder og tage et nærmere kig på dette.

Fortsættes nedenfor.

Lad os starte med at gå tilbage i tiden. Vi befinder os i 2000/01-sæsonen af Premier League. Manchester United er på vej til at vinde deres 7. titel. Ligaen har ikoniske trænere som Claudio Ranieri, Gérard Houllier, Bobby Robson, Glenn Hoddle, Arsène Wenger og Sir Alex Ferguson, mens spillere som Tony Adams, Marcel Desailly, Roy Keane, Alan Shearer, Paul Ince og Sol Campbell styrer showet på mudrede baner af de britiske øer.

Blandt alle disse store, historiske navne, havde vi også det nok vigtigste udstyr - fodbolden. Det var den første sæson med Nike som den officielle udbyder. Og sikke en start de havde. Bolden blev kaldt Geo Merlin, og den blev lavet i et design, der måske ser en anelse for simpel ud i dag. Men dengang var det en ny indsats for, hvordan man forventede, at fodboldene skulle se ud.

Den havde stadig den velkendte hvide farve. Men panelerne havde nogle seje, blå detaljer med dele af guld for at vise, at Premier League var toppen af Europa. Og den var bestemt en del af nogle virkelig specielle øjeblikke. Hvis jeg skulle vælge et specifikt øjeblik, ville det være det mål, som Les Ferdinand scorede for Spurs mod Fulham. Dette var det 10.000. mål i den engelske topligas historie - naturligvis scoret med Geo Merlin-bolden.

Den nye version har nøjagtigt det samme design som den gamle, men med et lille twist. Den har nemlig en masse små kroner trykt overalt på den hvide farve af bolden for at tilføje endnu mere til historien om Premier League som værende den bedste liga af dem alle. Ydermere vil bolden have stort set de samme teknologier som den nye Merlin bold for 2019/20-sæsonen fordi lad os bare være ærlige - fodbolde er blevet lettere, mere holdbare og med et langt bedre touch nu sammenlignet med fodbolde for næsten 20 år siden.

Bolden har også navnet “Geo Merlin” skrevet ovenfor det store Nike 'Swoosh'. Det har også det gamle Premier League-logo i blå, grønne og røde farver for at bevare originaliteten. Et lækkert og subtilt touch. Nike har besluttet at lancere fodbolden i en meget begrænset udgave, da der kun er 600 af dem verden over. Det betyder, at kun få antal mennesker vil være i stand til, at få fat i den. Boldene er ligeledes nummereret, så de er alle unikke. Og det er derfor, at en speciel gaveæske følger med til alle, der vil være ejere af denne meget specielle fodbold. Æsken indeholder endvidere et kort med en lille historie om bolden og dens historie. En smuk ekstra gave til de heldige. Nu kan du være ligeså heldig og få fingrene i denne skønhed hos Unisport. Men som nævnt er det en meget begrænset udgave, så det handler om at være hurtig.

Du kan finde den lige her sammen med alle andre Nike fodbolde