Weekendens Memory Lane: Manchester United hjemmebanetrøje 04/06 og udebanetrøje 05/06

I denne weekends Memory Lane tager vi et kig på en hjemmebanetrøje fra Manchester United, som de brugte fra 2004 til 2006 samt udebanetrøjen, som blev introduceret i 2005. Dengang var holdets nuværende stjerner nærmere stortalenter og især to herrer har opnået et og andet siden da. Læs dig til hvem det var lige her.

Vi skal i dag kigge nærmere Manchester United hjemmebanetrøjen fra 04/06 samt udebanetrøjen fra 05/06, hvilket var en meget kontroversiel periode for klubben. Tilgang fra store spillere, afgang fra andre og blandede resultater på tværs af turneringer var blot en række af de problemer Manchester United begik sig med. Trøjerne kan dog ikke tage noget af skylden, vi synes i alle fald det er to meget klassiske og ikoniske trøjer.

Hjemmebanetrøjen brugte Manchester United i stil med tidens tendenser i to sæsoner, altså både i 2004/2005 og 2005/2006. Her adskiller udebanetrøjen sig, da den kun blev brugt ét enkelt år i 2005/2006.

I 2002/2003 og 2003/2004 måtte Manchester United se sig slået i kampen om det engelske mesterskab af henholdsvis Arsenal og Chelsea. Nyrige Chelsea var netop blevet overtaget af Roman Abramovic og i 2004 trådte portugisiske José Mourinho til og han skulle vise sig at føre store succeser med sig. Imidlertid kneb det for De Røde Djævle, men til gengæld så fremtiden rigtig lys ud.

I 2003 hentede man Cristiano Ronaldo til klubben - eftersigende fordi flere af Manchester Uniteds spillede efter en venskabskamp mod Sporting Lissabon, havde været så imponerede over den vævre kantspiller, at de insisterede på at manageren krøb til tegnedrengen. Hvor Sir Alex Fergusons mandskab havde savnet kreativitet efter David Beckhams afgang, skulle investeringen i CR7 vise sig at blive en ganske belønnende en af slagsen. Interessant nok var Ronaldo meldt på vej til Liverpool inden United kom på banen - mon ikke de ærgrer sig ved Mersey-floden over at den handel aldrig blev til noget?

Med en fandenivoldsk tilgang til den engelske liga, charmerede Cristiano Ronaldo sig ind i enhver fans bevidsthed. Med lynhurtige driblinger og utrolige frisparksmål blev portugiseren den talisman United havde søgt efter siden Beckhams skifte til Real Madrid. Samme vej røg Ronaldo i 2009 for et rekordstort beløb på godt 800 millioner kroner, med 196 kampe og 84 mål for De Røde Djævle i bagagen.

Året efter, i 2004, hentede Sir Alex Ferguson nok endnu et talent til klubben. Hvor klubbens fans skreg efter den vanlige store signing, har Manchester Uniteds transferpolitik aldrig været rettet mod de etablerede stjerner. De fleste vil dog nok glæde sig over tilknytningen af den daværende Everton-spiller, Wayne Rooney.

Den purunge angriber skulle ikke bruge lang tid til at finde sig til rette i den røde trøje. I sin debut med Fenerbahce scorede han et hattrick og lavede en assist - så er man ligesom igang. Siden da har den daværende 8'er banket kasser ind og i perioden 2004-2006 udgjorde han og Ronaldo et frygtet makkerpar i offensiven.

De to talenter blev en vigtigere og vigtigere del af Manchester Uniteds mandskab, men Fergusons tropper havde svært ved at omdanne det til trofæer og medaljer. Chelsea dominerede den hjemlige liga og i Champions League måtte man se sig slået ud af gruppespillet for første gang i over ti år. Klubbens fans var langt fra tilfredse, men heldigvis formåede man at vinde Carling Cup'en i 2005/2006.

Sejren blev grundlagt på to mål af Wayne Rooney og ét enkelt af Cristiano Ronaldo og det stod efterhånden klart for enhver, at disse to nok skulle opnå store ting. Dette skulle også blive tilfældet da man fra 2006 til 2011 vandt 4 ud 5 mulige engelske mesterskaber og én enkelt Champions League. Ikke just hvad man kalder dårligt.

Når det kommer til trøjedesign er netop disse to fra en periode hvor sponsorlogoer havde monumental betydning for helhedsindtrykket. Vodafone er blandt de mest ikoniske sponsorer og sad på klubbens trøjer fra 2002-2006. Trøjerne var dog blandt de mindre populære hos fansene da de kom ud, men det ikke på grund af designet, det var nærmere i protest.

I 2005 overtog Glazer-familien ejerskabet af Manchester United, hvilket har sat sit præg på klubbens økonomi. Fansene opfordrede derfor til at boykotte trøjen for at tvinge de nye ejere ud af klubben og kombineret med det faldende trøjesalg som resultat af Beckhams exit, var trøjerne kommercielt set en fiasko. Siden da er trøjerne kommet til sin ret og omtales som nogle af de mere ikoniske United-trøjer fra det nye årtusinde.

Designet gik ikke helt ustraffet hen, for Nike havde valgt OLE90-skabelonen, som man så på landsholdstrøjerne til EM 2004. Det medførte at klublogoet blev rykket ind midt på trøjen og det fik det til at se meget mindre ud i lyset af det enormt store sponsorlogo. Vi medgiver også gerne, at vi heller ikke synes det ser helt rigtigt ud, men helhedsindtrykket kan der ikke ændres på.

Kvaliteten kan der dog ikke ændres på og den er som altid i top. Materialet er enormt behageligt at røre ved og de svedtransporterende egenskaber er ganske imponerende. Holdbarheden er også værd at nævne, da vi har lånt disse af en Manchester United-fan, der flittigt har fået i trøjerne og som man kan se er hverkan trykket, trøjen eller andet falmet.

OBS. Trøjen er udlånt til os og er derfor ikke til salg.

Manchester United er stadig ejet af Glazer-familien og fans verden over gør stadig deres for at vælte dem. Wayne Rooney har udviklet sig til en talisman af kaliber og Ronaldo banker mål ind på stribe for Real Madrid. Kan du spå dig til, hvem der er næste generation af megastjerner? Men endnu vigtigere, hvad synes du om trøjerne? Hvilken er din favorit? Del din mening i kommentarfeltet nedenunder.