Det er blevet lørdag og det betyder naturligvis, at vi er klar med en ny omgang Memory Lane. I denne weekend skal vi til Italien, eller mere præcist til Torino. Hvis ikke du allerede har gættet det, så venter en trøje fra de italienske mestre, Juventus FC og det er en udebanetrøje fra 1995/1996. Den kan du blive meget klogere på lige her.

La Vecchia Signore, eller den Den Gamle Dame som klubben kaldes, har netop genvundet det italienske mesterskab, men i dagens anledning skal vi tilbage til en tid hvor endnu større succeser skyllede indover storklubben. Vi skal tilbage til 1995, hvor Juventus FC påbegyndte en æra i klubbens historie, der fortsat mindes som den mest succesfulde.

Det blev blandt andet til europæisk succes efterfulgt af succes i de hjemlige turneringer. Arkitekten bag det vindende mandskab var Marcello Lippi, som tog over for Giovanni Trappatoni til starten af 1995/1996-sæsonen. To meget prominente trænernavne, der begge har til fælles at have trænet det italienske landshold. Marcello Lippi kan dertil prale af at have ført Italien til deres 4. Verdensmesterskab i 2006, så det er en mand der er vant til succes.

Lippi blev en succes med det samme og tiden skulle vise, at han skulle føre klubben mod store triumfer. Med et mandskab bestående af blandt andre den nuværende Juventus-træner Antonio Conte, det franske midtbanekoryfæ Didier Deschamps og en purung Alessandro del Piero, lå en storhedstid i kortene.

Le Zebre sikrede sig i 1994/1995 det italienske mesterskab, samt pokalturnering Coppa Italia og var dermed spækkede med selvtillid. Det blev dog ikke til de store triumfer nationalt, hvor rivalerne fra AC Milan løb med det italienske mesterskab og Fiorentina løb med Coppa Italia takket være den legendariske Viola-angriber Gabriel Batistuta.

Medaljer og pokaler skulle man ikke vente længe på, for i turneringen over dem alle, Champions League, foldede Juventus sig for alvor ud. Efter smertefrit avancement fra gruppespillet ventede Real Madrid i kvartfinalen, men her blev kongeklubben hurtigt sendt hjem. Nantes i semifinalen var heller ikke noget match for Juventus og nu ventede blot Ajax Amsterdam i finalen.

Efter 1-1 i den ordinære spilletid på mål af hhv. Ravanelli fra Juventus og Litmanen fra Ajax og 0-0 i den forlængede spilletid, skulle en vinder findes på straffespark. Her var italienerne stærkest og vandt 4-2 og kaptajnen Gianluca Vialli kunne derfor løfte trofæet med de store ører i jubel.

Den lækre trøje er produceret af den italienske sportsgigant Kappa og trods de mange år på bagen, så syder den af kvalitet og italiensk design. Hvis ikke en todelt, stående krave var frækt nok, så afsluttes den i en elegant vis, der på flotteste vis huser Il Bianconeris velkendte logo. En detalje af kaliber, uden tvivl vækker opsigt. Midt på brystet huserede klubbens hovedsponsor, elektronikgiganten Sony, der stod bag den norditalienske mesterklub i perioden 1995-1998.

Under Kappa-logoet var der også gjort plads, til hvad der ligner en målskive, nemlig det lille mærke der markerer, at man har vundet Coppa Italia den pågældende sæson. I stil med Scudetto-mærker, er det en elegant og fræk måde at fremvise klubbens succeser på. På billederne længere oppe kan man se trøjerne med alt tilbehør.

Modsat Kappa-logoet, fristes man til at tro, at der mangler et klub-logo, men dette er ikke tilfældet. Her var der nemlig gjort plads til Scudetto-mærker, der symboliserer, at man er de regerende mestre. Det var tilfældet for Juventus der i 94/95 hentede mesterskabet i hus. Det var det 23. mesterskab for Juventus FC og de to stjerner over Scudettoen uddeles hver især for hvert 10. vundne mesterskab.

I 2011/2012-sæsonen vandt Torino-klubben sin 30. mesterskab og gjorde sig reelt fortjent til sin tredje stjerne, men da man i 2006 fik frataget to mesterskaber grundet Calciopoli-skandalen, er man nede på 28 igen. Derfor er der på den nye Juventus-trøje for 2012/2013-sæsonen blevet plads til udtalen: "30 Sul Campo", der oversat betyder "30 på banen", som referer til de 30 mesterskaber klubben føler sig berettigede til.

På hver skulder påbegyndes det lange ærme med en stor, iøjenfaldende stjerne, der også tjener samme symbolske betydning som stjernerne på brystet. Nok endnu en elegant og dekadent detalje, der blot udtrykker hvor meget man turde satse designmæssigt i den tid. I midten af stjernen var der også plads til det obligatoriske Serie A-ærmemærke, der manifisterer klubbens tilhørsforhold til den bedste italienske række.

Inden den førnævnte Calciopoli-skandale, der førte til tvangsnedrykning til Serie B for Juventus, delte klubben den flotte ære sammmen med ærkerivalen Internazionale, at man var de eneste to klubber, der ikke havde været nede og vende i næstbedste række. Når de to klubber tørner sammen går det ikke stille for sig og er blandt de mest ophedede derbies i Italien. Derbyet går under navnet "Derby d'Italia", da man anser de to klubber for værende de største, grundet førnævnte statistik.

OBS. Trøjen er udlånt til os af en medarbejder og er derfor ikke til salg.

Fra en tid hvor trøjedesign om noget gennemgik en æra man i dag kigger tilbage på med våde og glade øjne har vi i dag kigget på en helt igennem fænomenal trøje. Hvad siger du til den? Var datidens Juventus større end det nuværende, eller kan de opnå lignende succeser? Del gerne din mening med os i feltet herunder.