Årets bedste julegaver!⚽️🎄🎁 Se mere her

Memory Lane: Inter 3. trøje fra 1995-1996

Memory Lane tager os i dag tilbage til en tid, hvor fodboldverdenen var vendt på hovedet. Ud af det blå havde en EU-domstol i Luxenburg ændret på transferreglerne med den berømte dom som sidenhen blev kaldt Bosmandommen. Det betød at Roberto Carlos kom til klubben, men også at konkurrenterne i Serie A blev forstærket. Det var sæsonen, hvor Masimo Moratti købte Inter. En klub som hans far, Angelo Moratti, havde ejet fra 1955 til 1968. Klubben var blevet forstærket med Roberto Carlos og Paul Ince. Dertil var der også blevet hentet en ny træner til klubben, engelske Roy Hodgson skulle vende klubbens 13. og 6. plads fra sæsonerne før. Sæsonen endte med en 7. plads grundet en svær opstart. Det rakte dog til en kvalifikation til UEFA Cuppen, hvor Hodgson tog Inter til finalen og tabte. Han sidste kamp blev han buh'et ud af stadion med en regn af lightere og mønter. Trøjen var lavet i et virvar af designdetaljer, i en tid hvor interessen for at selv erhverve sig fodboldtrøjer var begyndt at dukke op hos privatpersoner. Kombinationen af logoerne i trøjens striber, og de andre mærkelige designdetaljer gør denne trøje til fodboldtrøjernes svar på et Picasso eller Salvador Dali maleri. Trøjen var lavet med en krave, som var meget populært i midt halvfemserne. Halsen havde et lille stykke stof syet ind i en rund hals, så man fik varmen ved en tætsiddende T-shirt og designet af en fodboldtrøje med krave. Midt i alt virvaret findes ”det rigtige logo” med den karikteristiske stjerne over. Datidens logo var guldfarvet med en enkelt azurblå og en enkelt sort stribe i. Sjældent er en klubs logo blevet så gemt væk i designet. Sponsoren på trøjen var dengang, som det er i dag, det italienske dækfirma Pirelli. Dette var det italienske firmas første sæson på trøjen i et samarbejde, som nu har varet i 20 år! Firmaet er iøvrigt ejet af Moratti familien. Hvilket forklarer, at sponsoratet og Morattis ejerskab følger hånd i hånd. Det var hverken Salvador Dali eller Pablo Picasso, som havde lavet det syrede design. Det var Umbros designhold, som havde haft nogle vilde dage tilbage i 1990'erne. Selv i det hvide materiale er der lavet usammenhængende mønstre i et mere glimtende materiale. Så selvom det fra en afstand bare ser hvidt ud, så er det helt tæt på endnu et designvirvar. Hvad synes du om denne slags '90er trøje? Savner du de mere eksperimenterende designs? Eller er du glad for at trøjerne i dag er mere stilrene? Giv din mening til kende i kommentarfeltet.