Borrusia Dortmund er blevet en populær klub. Klubben fra vores naboland Tyskland vandt mange fans hjerter igennem ´90erne. Og hvis klubben bare var ligeså gode til at lave penge, som de er til at vinde hjerter, ville Dortmund uden tvivl være blandt Europas rigeste. Men der er nye tider på vej i Ruhr distriktet. Hvem husker ikke Dortmunds succes i 1997, hvor de slog Juventus i Champions League finalen? På det olympiske stadion i München tog spillere som Matthias Sammer, Andreas Möller og Karl-Heinz Riedle imod stjerner som Zinedine Zidane, Alessandro Del Piero og Christian Vieri. 4 år tidligere havde de to hold mødtes i UEFA Cup finalen. Her havde italienerne udraderet tyskerne over to kampe 6-1. Men den 28. maj 1997 fik Dortmund deres hævn. 3-1 vandt de over Juventus i Champions League finalen. Som mange andre succesfulde tyske hold så har Dortmund haft adidas som sponsor. Dortmund var det første tyske hold, som i 1966 vandt en europæisk titel, og 8 år senere fik de Adidas som sponsor. De to var loyale partnere, helt indtil Nike gjorde deres entre på fodboldscenen, og overtog deres tøjsponsorat. Det var under Nike sponsoratet, man havde de gyldne tider i Dortmund klubben. Efter det ydmygende resultat i UEFA Cup finalen i 1993 mod Juventus behøver man ikke understrege, hvor meget netop sejren over samme modstander betød i verdens største klubholdsfinale i 1997. Men det var begyndelsen til det, der var meget tæt på at blive enden. I 2000 skiftede Borussia Dortmund igen tøjsponsor. Denne gang til det konkursramte Goool.de, som var klubbens eget sportsmærke. Og set i historiens lys, så var konkurs ordet, man snakkede om i Dortmund. Klubben havde stadig sportslig succes i starten, og vandt mesterskabet på måske den mest dramatiske vis nogensinde ved at indhente 5 point på 2 spillerunder. Bayer Leverkusen tabte mod Werder Bremen og nedrykningtruede FC Nürnberg. Dortmund vandt 4-3 over HSV og derefter 2-1 over Werder Bremen. Det var en oplevelse for fansene uden lige, men skandalerne lurede i baglandet. Dortmund var som det første og til dags dato eneste fodboldhold i Tyskland blevet et aktie selskab. Aktierne blev i 2000 udbudt til 11 Euro. Der gik ikke længe før de faldt til 10,5 Euro. Og i 2003 havde de solgt deres stadion, og aktiernes værdi var helt nede på 1,87 Euro. Dortmund kunne ikke betale deres regninger, og spillerne gik 20% ned i løn efter de ikke kvalificerede sig til Champions League i 2003. I disse krisetider fik Dortmund dog alligevel en ven i nøden i form af Nike, som overtog deres tøjsponsorat fra konkursramte Goool.de. Dette var nogle år, hvor den stolte og traditionsrige klub måtte nøjes med midterplaceringer. Man kan i perioden mellem 2004-2009 finde Dortmund placeret på en 6.-13. plads. Man var på sparekur i Dortmund. Klubbens bagland blev omstruktureret, man købte stadion tilbage og man besluttede sig for at satse på ungdomsarbejdet i klubben frem for indkøb af stjerner. I 2009 overtog Kappa sponsoratet af Dortmund, og det har de stadigvæk. Italienerne har produceret nogle populære designs, som allerede nu er udsolgt hos os i alt undtagen en enkelt størrelse. Dortmund høstede i den foregående sæson frugterne af deres hårde arbejde igennem mere end et årti. De har arbejdet på spillere som assist kongen Mario Götze, og spilleren med mest minutter igennem sæsonen Marcel Schmelzer, som begge har fået chancen for at udvikle sig i Dortmund. Se også vores præsentation af den nye Dortmund hjemmebanetrøje 11/12. Nu rygtedes det, at Puma er på vej med en meget lukrativ tøjsponsor aftale, som vil kunne indbringe Dortmund op imod 7 millioner Euro årligt med en forpligtigelse helt frem til 2017. Hvilket kunne bringe et kæmpe økonomisk løft til klubben, som i disse dage sælger deres aktier for omkring 2,5 Euro. Er du Dortmund fan eller er du bare sympatisør? Hvor lang tid har du været det? Og tror du Puma kunne lave nogle fede trøjer til dem? Eller ser du hellere, at de bliver hos Kappa? Giv din mening til kende i kommentarfeltet nedenfor.