Sommerudsalg: Flere produkter tilføjet!😎 Køb nu

Nike inviterer dig indenfor i deres Sport Research Lab

Det er ingen hemmelighed at de forskellige sportsmærker smider en masse blod, sved og tårer ind i udviklingsprocessen af nye produkter. Nike er blandt de absolut mest innovative sportsproducenter i verden og i denne video giver de et indblik i, hvordan deres Sport Research Lab udvikler Nikes innovative produkter.

En af Nikes absolutte drivkrafter er og har altid været at give sportsatleter det bedst tænkelige udgangspunkt, når de skal udføre deres sport. Hvad enten det er fodbold, basketball, løb eller golf. Siden 1980 har Nikes Sport Research Lab leveret den rette mængde innovation, som har gjort dem til en global succes indenfor sportsverden. Hovedmålet med grundlæggelsen af denne afdeling var at skabe en optimal forståelse for sportsudøvernes behov og dermed kunne levere de bedste produkter til dem.

Derfor er den primære aktivitet i denne afdeling at indsamle data og indsigt, som kan danne grundlag til at skabe nye innovative produkter som for eksempel Magista Obra, Superfly og Mercurial FlyLite Guard. Alle disse produkter er netop resultatet af den arbejdsprocess som involverer utallige timer i selskab med fodboldspillere fra alle niveauer, produkttests og mundtlig feedback.

Og for Nike handler det ikke bare om at få indsigt. Det skal også være korrekt indsigt. Derfor har Nikes Sport Research Lab også taget tingene til et ekstra niveau. De bruger nemlig højteknologiske elementer for at måle præcis, hvilken tilstand atleterne er i under forskellige slags forhold, som for eksempel temperaturændringer, ved forskellige slags intensiteter og så videre.

At arbejde på denne måde er bestemt ikke lige til og det kan hurtigt tage op til flere måneder, før der reelt set er kommet et produkt ud af de mange tusinder timers forskning. Således kan der gå op til 18 måneder før Nikes forskere ser deres resultat ude i marken, men det er til gengæld også det hele værd når det så sker: “Det der virkelig motiverer os er når vi ser et af vores produkter på banen, hvad enten det er til et stort event som OL eller VM eller bare når nogen er ude og løbe en tur...”, siger Matthew Nurse som er Senior Director i Nikes Explore Team Research Lab.

Som en innovativ virksomhed, skal man være også være klar til at omfavne fiasko. For det er en af de uundgåelige faktorer, når man arbejder med det ukendte: “Vi prøver og fejler og prøver igen, og hver gang vi fejler får vi nogle vigtige læringer med på vejen og det får os også til at ville prøve flere ting bagefter.”

Nikes Explore Team Research Lab har efterhånden eksisteret i over 30 år og der er kommet en hel masse imponerende og innovative resultater ud fra denne afdeling. Men det betyder ikke at det har været nemt for Nikes forskere at udvikle produkterne. Hvad tror du bliver det næste store hit indenfor fodboldverden?