Alt du behøver til indendørssæsonen! Se mere her

Nike fortæller deres historie i Genealogy of Innovation

Historien om Nike Football's begyndelse er blevet fortalt utallige gange. Om den sommerdag i Pasadena, Californien, hvor hele 10 af de 22 spillende finalister ved VM i USA bar den fodboldstøvle, som blev grundstenen for Nike Football's fremtid, nemlig Tiempo Premier. Men sandheden er, at fortællingen om Nike Football starter samme sted som den gør for hele Nike og nu har de valgt at dele hele fortællingen i samarbejde med Sneaker Freaker magazine.

Enhver begyndelse har en start. Og mens Nike begynder deres fortælling om deres fodboldstøvler med Tiempo Premier, så startede det faktisk helt tilbage i 1971 med deres første konstruktion af en fodboldstøvle med statement navnet The Nike. Fodboldstøvlen i sig gik aldrig ned i historien som nogen revolution, men hvad Phil Knight formåede at gøre den dag han præsenterede The Nike for verden, var at indlede en rejse. En rejse drevet af innovation og en ambition om at være de bedste til det man gør i alt, hvad man gør.

I et samarbejde med Sneaker Freaker magazine har Nike nu valgt at fortælle deres historie. En historie der ikke bare omfavner fodboldens rolle, men hele den innovative krop, som siden 1971 har gjort sportens verden til sin legeplads. Kernen for fortællingen tager udspring i 200 af de løbesko, sneakers og fodboldstøvler, som i hver deres tidsperiode revolutionerede markedet og som på kryds og tværs af hinanden har inspireret Nike til at eksperimentere, teste og udvikle imponerende innovationer.

Bogens titel er Genealogy of Innovation og dens indhold er en kombination af interviews med nogle af de mest indflydelsesrige personer i Nike familien og ikoniske billeder afbåde produkter og Nike atleternes mest uforglemmelige øjeblikke. Dermed omfavner Nike de milepæle der har formet deres eksistens lige fra deres første fodboldstøvle The Nike, der rent faktisk blev betragtet som en multifunktionel støvle til flere sportsgrene, til deres Tiempo Premier fra 1994 og til nutidens revolutionære Magista Obra og Mercurial Superfly.

Og udover interviews med blandt andre Martin Lotti, Nike Football Creative Director, Denis Dekovic, Nike Football Design Director og Ronaldo, så følger der med billederne af de forskellige sko og fodboldstøvler en lille beskrivende tekst. Og her er det særligt interessant at gøre kendskab med de tanker der har ligget til grund for det endelige resultat. Vidste du for eksempel at den første Tiempo ikke var fra 1994, men rent faktisk så dagens lys første gang i 1984? Tiempoe Premier var faktisk den 4. model fra Tiempo-kollektionen.

Og vidste du at Nike Mercurial SL var resultatet af en intern innovationsudfordring? I 2008 udfordrede Nike CEO Mark Parker nemlig hver eneste Nike kategori til at skabe noget helt igennem banebrydende og innovativt grænseløst. Resultatet i Nike Football blev en 190 grams fodboldstøvle lavet fuældstændigt i carbon fiber. Og mens denne model kom i et eksklusivt begrænset antal, så banede dette innovationseksperiment vejen for fremtidens Mercurial støvler.

Når Nike har udviklet nye produkter, har der først og fremmest ligget mange års forskning bag og ofte har de hentet inspiration fra et hav af kilder. Alt lige fra geparder til atleter og ikke mindst på tværs af sportsgrene. I starten udviklede Nike deres støvler som multifunktionelle og det dannede samtidig en mentalitet, der aldrig udelukkede inspirationskilder. For eksempel dannede Nikes Air teknologi fra deres Air Max løbesko grundlaget for at lave Air GX der senere udviklede sig til Air Zoom 90 og i sidste ende den højst elskede Total 90 Laser.

Bogens struktur er opbygget gennem en inddeling af syv perioder. Disse perioder indeholder hver især nogle centrale begivenheder og lanceringer og repræsenterer den udvikling Nike har været igennem. Den starter i 1971 (Genesis) med The Nike. En periode som afsluttes i 1994 med præsentationen af Tiempo Premier. Herfra begynder det at tage fart, hvor Nike for alvor gjorde alvor af sin eksistens på markedet (Reformation), først med Air GX i 1997 og i særdeleshed i 1998, hvor Mercurial gjorde sin indtræden på fødderne af El Fenómeno.

Fra 1999 begynder det at tage form for Nikes fodboldstøvler og det er blandt andet her at den første Air Zoom Total og Mercurial Vapor ser dagens lys (Golden Years). De efterfølgende år bragte blandt andet Tiempo-kollektione tilbage på landkortet, efter nogle års anonymitet (Enlightenment). Det var særligt en vis herre fra Brasilien med lange krøller, som løftede Nike's ikoniske fodboldstøvle til nye højder. Ikke mindst på grund af en video der gik jordkloden rundt, hvor Ronaldinho modtog sine Tiempo Legend R10 for derefter at sparke bolden på overliggeren gentagne gange.

Fra 2007 begyndte Nike for alvor at bringe innovation ind i spillet (Renaissance). Det var i denne periode at Mercurial SL blev skabt og blot et år efter kom den første Mercurial Vapor Superfly, ligesom CTR360 Maestri kom til verden. Den efterfølgende periode fra 2011 til 2013 bragte et væld af nye opdateringer med sig blandt andet med eksperimenterne Nike GS, som udkom i stærkt begrænsede partier(Transformation). Men den mest grundlæggende udvikling kom med præsentationen af Hypervenom, som erstattede den eller så populære Total 90 Laser. Den nye Hypervenom var et perfekt eksempel på Nikes konstante mod på at forny sig og søge nye højder. Et eksempel der også dannede grundlaget for den nuværende periode.

For Nike befinder sig i sandheden i en revolutionær æra(Revolution), hvor Magista og Superfly ikke bare er innovative fodboldstøvler i sig selv, men samtidig også er et billede på, hvor langt Nike er nået på 40 år. De to fodboldstøvler er en perfekt repræsentation af, hvad en innovativ mentalitet kan føre til og ikke mindst hvordan tilsynladende irrelevante områder kan danne kilder til inspiration. Hos Nike er innovation en naturlig del af deres DNA og Genealogy of Innovation er en flot fortælling af det.

Genealogy of Innovation er utrolig spændende læsning, ikke mindst fordi bogen fortæller en historie, som ikke er blevet fortalt særlig mange gange. Bogen kommer i et særligt begrænset antal og vil ikke være mulig at købe. Derfor fortæller vi lidt af historien her. Hvad synes du om konceptet om at lave denne bog og hvad er dit All Time favorit produkt fra Nike - og hvorfor? Efterlad din kommentar i feltet herunder og lad os høre hvad du mener.