Siden Adi Dassler grundlagde adidas, har innovation været i centrum af det tyske firmas DNA. Med ordene "Listen, Test, Modify" har adidas kontinuerligt forsøgt at levere de mest innovative produkter til sportsudøvere. Vi tog til adidas' hovedkvarter i Herzogenaurach i Tyskland for at blive klogere på deres innovative tiltag.

F50 Crazylight, 99 gram boot, Primeknit, Brazuca. Listen over adidas' innovative produkter er imponerende og går helt tilbage til til 1949 hvor Adi Dassler, besluttede sig for at gå sine egne veje efter et skænderi med sin bror (som i øvrigt grundlagde PUMA på samme tidspunkt). Siden har Adi Dasslers mantra (Listen, Test, Modify) dannet rammerne for et af verdens absolut største sportsbrand og ikke mindst fodboldbrand.

I dag er det ikke længere Adi Dassler, som driver innovationen i adidas, men ånden lever tydeligvis videre. Ikke mindst fordi at den nuværende innovationschef, Antontio Zea, virkelig sætter en ære i at løfte ansvaret som et globalt førende sportsbrand. Og det er i særdeleshed ansvaret det medfører, der driver adidas til at blive ved med at skabe innovative og revolutionerende produkter.

Men hvor får man ideen om at lave en fodboldstøvle der blot vejer 99 gram eller er lavet med en strikket overdel? For adidas er det særligt to faktorer, der skaber ideerne. Først og fremmest skal man ikke være bange for at fejle. Som Antonio Zea forklarer: "- Lav gerne fejl. Vi vil gerne have at du fejler, vi vil have at du prøver ting af, for tænker man sådan er man også villig til at tage risici. Det får os til at skubbe til grænserne og prøve ting af, som vi måske ikke ville have gjort."

En interessant betragtning, når man ellers er vant til at fokusere på at gøre tingene rigtigt. Men tilsynladende er det de erfaringer man gør, når man fejler der tæller i adidas. Den anden faktor, som danner en af grundstenene for at komme frem til innovative resultater er vigtigheden af at inddrage forbrugerne. Og her refererer Antonio Zea både til børn og voksne, professionelle og amatører. Alle meninger tæller.

En af de ting, der i mange år har været særligt i fokus hos adidas er, hvordan man kan fjerne så meget vægt fra en fodboldstøvle som muligt. Og her stiller Jakob et interessant spørgsmål: Er vægten på en fodboldstøvle virkelig så vigtig? Antonio Zea er dog ikke et sekund i tvivl om at lette fodboldstøvler er vejen frem. Dels fordi at letvægt er lig med høj fart, men også fordi det psykologiske element i at føle sig lettere på tå, hjælper spillerne med de sidste milisekunder. Noget som ofte har vist sig som den afgørende forskel på succes og fiasko i fodbold.

Og spørgsmålet er så: Med al denne fokus på innovation og nyskabelse, er de klassiske materialer så glemt? Og ifølge Antonio Zea er svaret på det spørgsmål både ja og nej. For der er ingen tvivl om at at nye indsigter skaber præferencer. For eksempel er mængden af fodboldstøvler i syntetisk materiale langt større end læder i dag. Men derfra og sige til at fodboldstøvler i læder vil forsvinde er et stort spring, som Antonio Zea er overbevist om ikke kommer til at ske lige foreløbigt. Så til alle fans af læder, bare rolig, det er ikke på vej i graven.

Adidas har i adskillige årtier skabt innovative og revolutionære produkter og særligt i fodboldverdenen har der været adskillige gennembrud fra adidas' Innovation Lab i Tyskland. Hvad betragter du som adidas' største innovation og hvorfor?