Efter 64 års ventetid er VM endelig tilbage i Brasilien. I VM sammenhæng er det brasilianske landshold det mest succesfulde med 5 VM titler. Siden deres første deltagelse ved VM i 1930 har Brasilien vundet hjerter i hele verdens kontintenter, med deres "Jogo bonito". Nike overtog ansvaret for Brasiliens landsholdstrøjer i 1996 og de har siden hjulpe A Seleção med at skabe historie. Vi tager et retrospektivt kig på nogle af de mest ikoniske trøjer fra Nike til Brasilien.

Du kan anskaffe dig Brasiliens seneste VM landsholdstrøje lige her - kun 599,-

Det gule hjemmebanesæt fra Brasilien med kælenavnet Amarelinha (Den Lille Gule), er blevet så ikonisk og karakteristisk for brasiliansk landsholdsfodbold at man har svært ved at forestille sig Jogo Bonito blive spillet i andet end gult. Men faktisk har Brasilien ikke altid optrådt i den gule farve. Faktisk skal vi netop 64 år tilbage, hvor Brasiliens knusende nederlag i egen hule mod rivalerne fra Uruguay, blev en afgørende begivenhed for det brasilianske fodboldforbund. De hvide og blå farver blev skiftet ud med farverne i landets flag og side har de brasilianske stjerner glimtet i de gule og grønne farver.

Den første gule trøje kom ved VM i 1954 og repræsenterede starten på en ny æra. Blot fire år efter vandt Brasilien det første af 5 VM titler. i 1996 var det så tid til forandring igen og her kom Nike ind i billedet. Og allerede i 1998 kunne de designe deres første VM landsholdstrøje til Brasilien der drog til VM i Frankrig som forsvarende verdensmestre. Trøjen var et resultat af 90'ernes karakteristiske stil, som blandt andet gav plads til den runde krave, efter at Brasilien havde optrådt med V-krave i noget tid. Denne trøje lagde også på mange måder standarden for fremtidens samarbejde mellem de to giganter.

Fire år senere var det tid til en ny VM landsholdstrøje. Efter at Brasilien havde misset titlen i '98 med et knusende 3-0 nederlag i finalen, var Nike fast besluttet på at give Brasilien et design der kunne skabe ny historie. Brasilien vandt slutrunden med en sejr på 2-0 over Tyskland. Visuelt skilte denne landsholdstrøje i særdelshed sig ud fra mængden. Særligt med den redesignede gule citron inspirerede farve kunne Nike puste nyt liv til Ronaldo, Rivaldo og Co. Teknologien bag trøjen var dog ikke nogen succes og den temperaturregulerende teknologi de kaldte Cool Motion blev lagt på hylden allerede to år efter den så lyset første gang.

I starten af det nye årtusinde havde Brasilien gang i en sand gylden generation. Med spillere som Ronaldo, Rivaldo, Roberto Carlos og ikke mindst Ronaldinho havde Nike virkelig fået fat i en guldgrube. I 2004, to år efter landets femte VM triumf, lancerede Nike en ny landsholdstrøje med et særligt karakteristisk design, der blandt andet prydede landsholdstrøjerne under EM i Portugal. Brasilien skulle dog ikke snydes for designet og nogle vil måske endda huske en helt særlig reklame med navnet Óle! fra Nike med Brasiliens og Portugals stjerner.

Du kan anskaffe dig Brasiliens seneste VM landsholdstrøje lige her - kun 599,-

Endnu to år gik og nu var VM nået frem til Tyskland og for femte gang kunne Brasilien taget til en VM slutrunde som forsvarende mestre. Efter et visuelt retningsskifte i 2002 valgte Nike med 2006 VM trøjen at gå tilbage til den brasilianske arv. Trøjen bar i det store hele på klare og rene linjer for at ære respekt til landets mange fans. Nike valgte dog et lidt alternativ vinkel til kraven, som blev designet som en kina-krave. I denne 2006 model var det også første gang at Nike valgte at lave et kulturinspireret design med numrene og navnene. Her hentede Nike nemlig inspiration fra en række af landets kunstneriske områder lige fra arkitektur til grafiti og vejskilte.

VM i Tyskland blev Brasiliens dårligste VM resultat siden 1990. Derfor var der også lagt op til revanche da Brasiliens stjerner drog til Sydafrika fire år senere. For at give brasilianerne et ekstra skub besluttede Nike sig for at lave en trøje med et design der hyldede en helt særlig periode i Brasiliansk fodbold, nemlig 1970'erne, hvor en vis Pelé blandt andet hjalp til med Brasiliens tredje VM titel. Hertil tilføjede Nike teksten Nascido para jogar fotbol (Født til at spille fodbold), som siden har fået genvalg. Også teknologisk var denne trøje en milepæl med den hidtil mest teknologisk udstyrede landsholdstrøje med Dri-FIT teknologien, som den helt særlige innovation.

Heller ikke i Sydafrika kunne Brasiliens stjerner komme tilbage på toppen efter at Holland sendte dem ud i kvartfinalen. Men med VM værtskabet i hus har Brasilien arbejdet koncentreret frem mod netop slutrunden i år. I 2013 fik de lov til at huse Confederations Cup og deltog samtidig som værtslandet. Dette var Brasiliens generalprøve og ikke mindst det brasilianske håb, Neymar Jr.'s ilddåb. Brasilien vandt turneringen og det gjorde de med Nikes bidrag 11. bidrag. Med trøjen gik Nike for alvor tilbage til V-kraven som er særligt karakteristisk for Brasiliens trøjehistorie og ikke mindst havde farverne fået et mere skinnende touch for at hylde Canarinho som første gang blev født i 1962.

Og nu står vi her så: 2014. Med trøjen der skal bringe Brasilien tilbage på toppen af verden. Neymar, Hulk, Oscar og Co. er kørt i stilling og nu venter verden og ikke mindst det brasilianske folk spændt på at se de Brasilien løfte det ikoniske VM trofæ igen. Nikes bidrag til Brasilien bygger først og fremmest på en kombination af enkelhed og kompleksitet. Fra afstand ser trøjen enkel ud med klare linjer, men går man tæt på trøjen bærer den på en række detaljer der både bidrager til teknologien bag trøjen og ikke mindst det visuelle design. Trøjen er udviklet med Nikes 3D scanner for at give et milimeter præcist fit og så er den ikke mindst et bæredygtigt vidunder, lavet på 94% genbrugt polyester og 6% bomuld. Trøjen er på mange måder en af de mest fuldendte i rækken af brasilianske landsholdstrøjer og som Felipe Scolari har udtalt: "Jeg er helt vild med denne landsholdstrøje - det eneste der mangler bare en lille ting: en sjette stjerne."

Du kan anskaffe dig Brasiliens seneste VM landsholdstrøje lige her - kun 599,-

Forventningerne til at Brasilien løber med VM titlen i år har sjældent været højere. På hjemmebane og med Neymar Jr. som den helt store helt, ligger den da også lige til højrebenet. Som en hyldest til det brasilianske landshold har vi taget et kig på nogle af de mest ikoniske landsholdstrøjer siden 1996, hvor Nike overtog ansvaret. Hvilken af trøjerne husker du bedst og hvilken trøje har givet dig dit bedste minde i selskab med brasilianerne?