For 43 år siden lavede Nike deres første fodboldstøvle, og over årtierne har Nike lært fra spillerne, researchet og testet sig til en stor viden om hvordan de kan lave fodboldprodukter der i sidste ende kan hjælpe spillerne med at løfte deres spil. Der har været mange store øjeblikke siden da - vi ser på et par af dem her.

Nike begyndte deres fodboldrejse tilbage til 1971 med lanceringen af "The Nike" fodboldstøvlen, som var den første fodboldstøvle til at bære det ikoniske swoosh. Den kostede dengang 17 dollars - ca. 550 kr. i 2014 - gik let i stykker i for koldt eller for varmt vejr, og Nike flyttede hurtigt fokus fra den. Men det var en start.

1978. Nike sparker gang i deres fodboldforretning på samme måde som Phil Knight havde opbygget Nike som løbemærke; i firmaets baghave. Nikes oprindelige fodboldafdeling skrev under på en aftale med Portland Timbers, og inden for 10 år havde de 10 reginale hold og næsten 40 spillere.

1982. Et stort år for Nike. Aston Villa vinder Europa Cup'en med alle deres spillere i Nike fodboldstøvler. Nikes første stjernespiller blev den legendariske målsluger, Ian Rush - og Sunderland FC bliver det første europæiske hold til at spille i en Nike fodboldtrøje.

1994. I VM-finalen i Californien spiller otte af Brasiliens 22 spillere i Nike Tiempo Premier fodboldstøvlen. Brasilien vinder VM 1994 for fjerde gang, og to dage efter finalen går Phil Knight offentligt ud og erklærer at han vil lave en aftale med Brasiliens landshold. Samtidig skriver Nike også under med USAs landshold.

1996. Nike indgår et partnerskab med CBF, Brasiliens fodboldforbund. Samtidig investerer de i en fodboldstøvlefabrik i Montebelluna i Italien, hvor der kommer fokus på at udvikle og teste de nyeste fodboldstøvler. Det resulterer bl.a. i den dengang unikke Nike Air GX, som skulle bringe inspiration til mange fodboldstøvler i fremtiden.

1997. Et år, der ændrer fodbolden for altid, da Nike går i gang med at teste en premium fodboldstøvle lavet af et nyt syntetisk læder - den første af sin slags - og spillerne synes så godt om dem at de nægtede at aflevere dem tilbage efter testfasen. Det følgende år i Frankrig gav Ronaldo debut til dem - og speed har aldrig været det samme...

1998. For første gang viser Nike en reklame med et helt hold, da Brasilien slår tiden ihjel i Rios lufthavn ved at spille noget sensationelt lækker fodbold i "Airport"-reklamen. Den blev også startskuddet til Nikes filosofi med hurtig, fri, kreativ og spontan fodbold, som de lige siden har opfordret til.

2000. Nike udvider filosofien om at skabe smuk, atlet-inspireret udstyr med kropsscanninger. Den innovative tilgang fører dem frem til at at lave fodboldtrøjer efter fodboldspilleres specifikke behov med vævede mesh-paneler for øget ventilation, tykkere områder for ekstra varme og strækbart materiale.

2001. Året markerer begyndelsen på et langt forhold mellem Nike og Manchester United, som dengang er verdens mest kendte fodboldhold. Nike bliver holdets officielle leverandør af dragter og gear i en aftale, der begynder i 2002. Klubben genvinder - måske som resultatet af de nye trøjer - Premier League-titlen i 2002/2003-sæsonen.

2002. "The Secret Tournament" er Nikes største og globalt mest udbredte udspil til dato - reklamen indeholder 24 Nike-stjerner, der afholdes events i 13 lande, og reklamen er til stede i hele 52 lande. På banen i Japan vinder Brasilien nok engang sit 5. VM-trofæ med to mål i finalen af Ronaldo. Selv samme Ronaldo satte i øvrigt brasiliansk rekord med 12 VM-mål i karrieren. Den brød han i øvrigt i 2006, og satte sig på verdensrekorden.

2005. Under en snestorm i en FA Cup-kamp er det umuligt for linjedommeren og kommentatoren og de 40.000 fans at se den hvide bold, og i halvlegen skifter dommeren den officielle kampbold ud med en gul/blå Nike Total 90 Aerow Hi-Vis Premier League bold, som er den første af sin slags. Nike sponsorerer i 2014 både Serie A, Premier League, La Liga og FA Cup.

Samme år laver Nike en video, der kaldes "Ronaldinho: A Touch of Gold," som dukker op på det dengang nystartede YouTube. Reklamen blev lavet for lancere den nye Tiempo fodboldstøvle, og viser Ronaldinho tage de nye Tiempo på og banke bolden på overliggeren fire gange i træk uden at den så meget som rører jorden. Reklamen blev i øvrigt YouTubes første video til at nå en million views - og den kickstartede derfor virale videoer.

2006. Nike bliver digitale med Joga Bonito-kampagnen, som tager en helt ny tilgang; den involverer nemlig et samarbejde med Google om at skabe en social networking-side, hvor folk kan dele smuk fodbold op til VM 2006 i Tyskland - og det kom der mange lækre klip ud af, skal vi hilse og sige!

2010. Et stort VM-år, og Nike er naturligvis klar - de lancerer her deres "Write the Future"-kampagne, som bliver den hurtigst delte Nike Football video nogensinde. Samtidig bliver Nikes Elite Pack til VM 2010 i Sydafrika også et stort hit med fire fodboldstøvler alle sammen malet i samme sølv/orange design. Farverne var valgt, da de skulle være de letteste at spotte på den grønne bane, så ens holdkammerater lettere kun finde en i kampens hede.

2013. Designet til den nye type angriber er Hypervenom fodboldstøvlen lanceret for at hjælpe spillerne med hurtigt at skabe plads omkring sig kunne sparke fra enhver vinkel. Nike indsamlede feedback fra bl.a. Wayne Rooney og Neymar, og fodboldstøvlen er lavet med NIKESKIN, der leverer en fleksibel og tynd overdel - meget tættere på en barfodsoplevelse kommer man ikke.

2014. Endnu et gigantisk år for Nike, hvor de både lancerer deres revolutionerende Magista og Superfly fodboldstøvler, der er lavet af Flynkit og introducerer den høje Dynamic Fit Collar. Samtidig lancerer de deres "Winner Stays"-video, som indhenter 140 millioner views den første måned, hvilket gør den til den mest sete Nike Football-video på YouTube nogensinde.

Senere i dag kommer så "The Last Game"-videoen, som vi også forventer os en del af. Stay tuned lige her for mere info.

Hvad synes du har været den fedeste Nike-reklame, vi har set gennem tiden - og har du måske en Nike fodboldstøvle, du har været specielt glad for? Del meget gerne dine tanker med os herunder, på Facebook eller Instagram.