For et par dage siden afslørede AS Roma i samarbejde med Nike deres nye hjemmebanetrøje, som er første gang amerikanerne designer en trøje til romerne. Vi har haft Totti & Co.'s nye trøje under luppen her - så kig med og kom helt tæt på.

Når man siger AS Roma er der formentlig en del der straks tænker på de mørkerøde og -gule hjemmebanetrøjer, som romerne har båret siden 1927, og med den nye AS Roma hjemmebanetrøje har Nike fortsat trenden i et stilrent design.

Designet på den nye AS Roma fodboldtrøje er lavet så det reflekterer Roms tradition for mode, og derfor har Nike holdt det enkelt og stilrent med en krave og en knappelukning i bedste polo-stil. Krave-designet gemmer dog på lidt mere end hvad første øjekast afslører, da kraven på indersiden er mørkegul - og har man lidt ekstra fart på kan man altså stille den op og give Roma-trøjen lidt ekstra kant.

Og nu vi snakker om kanter, så har det yderste af hjemmebanetrøjens ærmer fået en mørkegul kant, der giver et elegant spil og bryder det overvejende mørkerøde design. Og dette er netop et af temaerne hos Nike - at lave en fodboldtrøje der på lang afstand ser simpel ud, men som tættere på afslører sans for detaljen.

Netop sans for detaljen har Nike da også vist på AS Romas hjemmebanetrøje, hvor knappelukning er lavet rigtig lækkert med et modeagtigt strejf og et lækkert håndværk. Samtidig er fodboldtrøjen blevet udstyret med enkle nålestriber der løber lodret på trøjen, hvilket endnu engang drager en reference til Roms historie som modeby.

Logoet på I Lupi's nye hjemmebanetrøje er det samme, som AS Roma har benyttet siden 1997, hvilket i øvrigt er samme logo, som klubben brugte da den blev grundlagt. Det viser en hunulv, der opfostrerer de to brødre Romulus og Remus. Myten siger, at Rom blev grundlagt i Romulus' ære, da han blev kronet som konge efter at have slået Remus ihjel. Det var i øvrigt efter de brødre var blevet opfostret af en ulv efter at være blevet kastet i en floden Tiber af deres onkel. Jep, tiderne har ændret sig...

Samtidig har Nike tradition for at inkludere et sigende citat for klubben på indersiden af trøjens nakke - og det samme gælder for Roma, hvor der står La Roma Non Si Discute, hvilket betyder at "Roma er elsket uden diskussion." Et flot lille touch, der kan minde en om, at man skal følge klubben i med- og modgang.

Det går nu meget godt for romerne, hvor man i den forgangne sæson blev nummer 2 i Serie A efter suveræne Juventus, og derfor får vi også lov at se de nye hjemmebanetrøjer i Champions League i næste sæson. Hvilken sponsor, der kommer til at pryde forsiden af i Giallorossi's hjemmebanetrøjer er ikke besluttet endnu - men der stadig nogle måneder at løbe på.

Hvad synes du om AS Roma nye hjemmebanerøje og skiftet til Nike? Er den nye trøje noget for dig? Del meget gerne dine tanker med os i boksen heruder eller på vores social medier.