Så er det alvor! Den sidste betydningsfulde kamp for sæsonen 2013/2014 er spillet og nu kan vi se frem mod verdens største fodboldbegivenhed med fuld fokus. Det er dog ikke fordi at vi ikke har haft fokus på VM før nu. Ved Nikes Innovation Summit i april var VM i særdeleshed i fokus og her fik vi os blandt andet en snak med Nike Football Creative Director Martin Lotti.

Hvis der er nogen der har glædet sig til lige præcis denne VM slutrunde så er det Nike. Siden 1997 har Nike sørget for at klæde Brasilien ordentligt på. Og den opgave har de påtaget sig med masse af ære. Historisk har Brasilien altid spillet en særlig rolle i fodboldens verden. Og for Nike føles VM i Brasilien som en begivenhed, hvor alt går op i en højere enhed.

Derfor møder Nike også op til VM velforberedte. Til VM har Nike nemlig ikke bare ansvaret for Brasilien, men for hele 10 lande, heriblandt store nationer som Frankrig, England og Holland. Og ved dette VM har Nikes design team haft overvejende fokus på, hvad Martin Lotti kalder "Complex simplicity" (Kompleks enkelhed).

Denne ide bygger på at trøjerne fra afstand ser meget enkle, stilrene og ikoniske ud, mens kompleksiteten i trøjen stiger når man går tæt på den og ser alle de små detaljer der udgør designet. Et af argumenterne for at følge denne tankegang var baseret på spillernes feedback, som i høj grad handlede om at få landets våbenskjold frem i lyset. Våbenskjoldet er på mange måder den stolte repræsentationen af landet og landets fodboldforbund, så Nike har skabt et simpelt design, for at fremhæve netop dette.

Og hvis man synes at det lyder nemt at designe en fodboldtrøje, så kan man godt begynde at tro om. For en af de ting Martin Lotti også understreger er det store arbejde der ligger bag hver enkelt trøje. Alt fra inspirationskilder, spilleres inputs til selve designet og produktionen af trøjen. Processen involverer hundredevis af mennesker, så når endelig resultatet kan ses på banen er det også et stolt team, der ser på mens stjerner som Neymar, Cristiano, Ronaldo og Ribery viser farverne frem.

Også Nikes fodboldstøvler vil utvivlsomt tage VM med storm når Cristiano Ronaldo, Iniesta, Ribery, Götze og alle de andre møder op med Nikes nyeste innovationer. Martin Lotti forklarer at Nikes syn på fodboldstøvler har ændret sig. Før i tiden handlede det meget om hvilken position man indtog på banen, men nu ser Nike mere på spillestilen og udvikler deres fodboldstøvler ud fra denne tankegang. Og det er blandt andet på det grundlag a de nye Magista Obra og Superfly IV er blevet udviklet.

Med Nikes VM-kollektion har de dækket sig ind, både på og udenfor banen. Kollektionen indeholder alt fra fodboldstøvler og landsholdstrøjer til trænigs- og fritidstøj. Nike kalder en stor del af det for "Athelete Journey" og her udgør blandt andet Nike F.C. også en del af det. Ligegyldigt hvad, vil denne sommer stå i fodboldens og VM's tegn og Nike er klar til dette års største sportsbegivenhed.

Nikes Innovation Summit i Madrid var en storslået begivenhed, der kulminerede med præsentationen af Superfly IV. Men først og fremmest var VM slutrunden til sommer i fokus og der er ingen tvivl om at Nike glæder sig, ligesom alle andre, til det går løs i Brasilien. Hvilken af Nikes landsholdstrøjer og fodboldstøvler synes du er deres bedste VM bidrag og hvem tror du kommer til at skille sig ud ved VM?