"Forestil dig en papirstynd fodboldstøvle, hvor støtte kommer fra tråde". Sådan lød det fra Nike i 2009 da de revolutionerede markedet for letvægtsstøvler med Mercurial Vapor Superfly. I år, 5 år senere, blev udviklingen af Superfly-kollektionen virkelig synlig da Nike præsenterede den fjerde generation af levægteren. Vi tager en lille rejse fra Superfly I og frem til den seneste Superfly IV.

I mange år har de største fodboldstøvlemærker arbejdet fokuseret på at skabe fodboldstøvler, der ikke bare kunne sparke til en fodbold, men som også omfavner en række af de elementer, der kan skabe forskellen mellem succes og fiasko. Et af hovedelementerne i denne forbindelse har i mange år været fart. For at være helt præcis, startede det nok da Nike præsenterede deres første Mercurial under VM i 1998.

På mange måder blev denne fodboldstøvle en milepæl for den udvikling vi har oplevet gennem de seneste 15 år. 11 år efter Nikes første Mercurial var det så tid til at revolutionere markedet igen og derfor præsenterede Nike deres hidtil letteste fodboldstøvle med en vægt på 185 gram under navnet Mercurial Vapor Superfly.

Det revolutionerende ved fodboldstøvlen bestod i flere ting. Det mest mærkbare og synlige var at Nike havde valgt at inkorpoerere deres Flywire teknologi i deres fodboldstøvle. Teknologien bygger på ideen om at skabe et optimalt udgangspunkt for at en fodboldstøvle kan yde det tættest mulige fit omkring foden. Trådene fungerer derfor som kablerne på en hængebro. De sidder forankret omkring snørrehullerne og bevæger sig ned langs siderne, således at støvlen spændes optimalt omkring foden, når snørrebåndet strammes.

På denne måde sikrede Nike altså at fodboldstøvlen kunne yde støtte, hvor der var størst behov for det. Ved at bruge Flywire kunne Nike se bort fra en række af de materialer der tidligere havde været nødvendig for at yde den samme støttet. Sammen med den ultra tynde Teijin Mikrofiber overdel medbragte Superfly derfor også den hidtil tyndeste overdel på en Nike fodboldstøvle.

Ved at fjerne unødvendige elementer fra støvlen kunne Nike også reducere vægten dramatisk. Men det element der nok havde størst indflydelse på den faktor var Nikes udskiftning af sålen. Til denne Superfly havde Nike nemlig udviklet en ny carbon fiber ydersål, som gjorde Nike i stand til at skære afgørende gram af vægten. Også knopkonfigurationen var udviklet til at yde bedre greb i jorden, så spillerne kunne øge accelerationen. Et andet afgørende element for den eksplosive fart, som Mercurial-kollektionen er en repræsentation af.

Et år efter at verden havde haft tid til at vænne sig til den første Superfly, mente Nike så at det var tid til en ny generation af fodboldstøvlen med fart i. Og meget passende var det samme år, hvor VM skulle afholdes i Sydafrika. Som fod i hose var Cristiano Ronaldo naturligvis frontfiguren ved præsentationen af Superfly II.

Endnu engang havde Nike benyttet sig af Flywire teknologien, men på baggrund af feedback og ny indsigt var placeringen og mængden af trådene opdateret så fittet omkring foden kunne optimeres. Denne model bar også rundt på den karakteristiske carbon sål, men der hvor Superfly II skilte sig mest ud fra første generation var ved knopsystemet. Her havde Nike nemlig gjort nogle ret så interessante observationer.

De havde nemlig fundet at der under VM i 2006 havde været 845 tilfælde over 63 kampe, hvor en spiller var gledet. Det kan koges ned til 14 gange pr. kamp og på den baggrund havde Nike i samarbejde med blandt andre Cristiano Ronaldo og Zlatan Ibrahimovic udviklet et knopsystem, der skulle sikre et optimeret greb i banen. Resultatet blev NikeSense, som bar på et par knopper der rent faktisk kunne udvide sig med 3 mm. Tanken var at skabe et mere adaptivt knopsystem der kunne give spillerne et endnu bedre greb i jorden end tidligere. Dermed byggede Nike videre på ambitionen om at skabe fodboldstøvler der også kunne øge spillernes acceleration.

Der skulle blot gå et år, før Nike var klar med tredje generation af Superfly og den syvende i rækken af Mercurial fodboldstøvler. Af de hidtil tre modeller indeholdt denne model de færreste forbedringer. Noget tydede på at Nike var ret tilfredse med modellen fra 2010 og at den kun havde brug for få opdateringer.

Udover at komme i et nyt, karakteristisk design, der rent faktisk blev brugt strategisk af Nike, for at gøre spilleren mere synlig på banen, var Superfly III også lavet med en smule smallere fit omkring forfoden. Et af hovedområderne ved Mercurial har altid været den smalle pasform. Nikes argument har her været at spillerne dermed kan bevæge sig langt skarpere i sine vendinger og retningsskift.

Flywire trådene var endnu engang blevet opdateret for at forbedre pasformen og Nike havde således tilføjet flere tråde til støvlen. Det mest overraskende nye element ved Superfly III var dog velnok at støvlens vægte denne gang lå på 239 gram, der på daværende tidspunkt var noget tungere end den 95 gram lettere Adizero Prime. Men Nike insisterede på at farten ikke udelukkende eksisterer i vægten, men i lige så høj grad i støvlens greb i jorden.

Af denne grund havde Nike også bevaret knopsystemet fra Superfly II. De anker-lignende knopper der kunne udvide sig og bore sig 3 mm længere ned i jorden syntes altså at være en teknik, som Nike havde ramt lige i skabet. I hvert fald var det gepard-inspirerede knopsystem stadig at finde i Superfly III.

Og så var det lidt som om at Nike havde brug for en pause fra Superfly. For efter at Superfly var blevet opdateret med et års mellemrum to år i træk, så fik vi hverken noget nyt i 2012 eller 2013. Til gengæld skal vi da lige love for at Nike havde brugt tiden fornuftigt, for i år 3 år efter den seneste Superfly og 5 år efter den første Superfly fik vi så Superfly IV. Og det var ikke bare en ny Superfly, men en ny måde at lave fodboldstøvler på.

Superfly IV kan først forudbestilles fra den 26. maj. Men du kan få meget mere information ved at klikke dig herind og skrive dig op.

Med en overdel i Flyknit materialer og en Dynamic Fit Collar har Nike skabt en fodboldstøvle, der ikke bare imødekommer behovet om at lave en fodboldstøvle med fart i. De har skabt en af de mest komplette fodboldstøvler på markedet, der tilgodeser de mest afgørende elementer i en fodboldstøvle. Superfly IV lander på en vægt på 193 gram og dermed understreger Nike endnu engang at lav vægt ikke er altafgørende for en fodboldstøvle med fart i.

I denne fodboldstøvle har Nike ladet sig inspirere af Flywire teknikken, men i stedet for at bruge de velkendte Flywire tråde er Superfly IV udstyret med Brio kabler. De sidder placeret på samme måde som på de tidligere Superfly modeller, og skaber altså et helt unikt fit omkring foden. På grund af Flyknit overdelen giver denne fodboldstøvle en aldrig før set oplevelse, da overdelen blot kommer i et lag og barfodsoplevelsen synes med Superfly IV at være tæt på komplet.

Superfly IV kan først forudbestilles fra den 26. maj. Men du kan få meget mere information ved at klikke dig herind og skrive dig op.

Også i bunden af støvlen kommer Superfly IV med ny innovative tiltag. Sålen er først og fremmest lavet af carbon fiber i to lag - et mindre end tidligere. Grundlaget for det bygger på feedback fra spillere med et større behov om en mere fleksible sål. Men også knopsystemet er ændret. Her er Nike gået væk fra deres adaptive NikeSense knopsystem og har designet en konfiguration der endnu engang skal forbedre grebet i jorden. Man kan undre sig over, hvornår Nike rammer plet med det optimale greb i jorden, men de skal have ros for at lytte til spillernes feedback og anerkende at spillet konstant udvikler sig og behovene er derfor ikke de samme i dag, som de var for 5, ja selv 1 år siden.

Nikes Superfly IV vil blive set på fødderne af en række stjerner ved VM, men allerede på lørdag i Champions League finalen er der store chancer for at vi vil se Nikes eksplosive fodboldstøvle i aktion for første gang. Udover Cristiano som selvfølgelig vil bære Superfly IV, så vil vi også se dette vidunder på stjerner som Franck Ribery, Kevin Prince-Boateng og Xherdan Shaqiri.

Superfly IV kan først forudbestilles fra den 26. maj. Men du kan få meget mere information ved at klikke dig herind og skrive dig op.

Siden 1998 har Nike været en uundgåelig faktor når samtalen er faldet på letvægtsstøvler. Det cementerede de i 2009 ved at lave den første Superfly, der siden er blevet en højt elsket fodboldstøvle. Med Superfly IV har Nike endnu engang understreget deres magtfaktor med en fodboldstøvle der skal fuældende Cristiano Ronaldo på fodboldbanen. Hvad synes du om den udvikling Superfly har undergået og hvad er din holdning til Nikes seneste Superfly IV med Flyknit og Dynamic Fit Collar-konceptet?