Adidas' innovative vej til VM i Brasilien

VM i fodbold er en unik mulighed for de store fodboldmærker til at vise deres seneste innovationer frem. Særligt for Adidas er VM en særlig begivenhed. Siden 1970 har Adidas nemlig haft ansvaret for den officielle kampbold og er den officielle sponsor for VM. Her tager de os med indenfor i deres Innovations center og viser os, hvad de har gjort og stadig gør, for at udvikle produkter til VM i Brasilien.

Adidas Innovation Team arbejder dagligt med at se 3-5 år ud i fremtiden. De forsøger konstant at være på forkant med teknologierne og arbejder på at udvikle de bedste produkter til deres brugere. Når Tyskland, Spanien, Argentina og alle de andre hold der optræder med Adidas på brystet rejser til VM i Brasilien, så vil det være med produkter der har været undervejs i flere år.

Find det store udvalg af Adidas VM landsholdstrøjer her

Vi har efterhånden hørt det nogle gange. Vi har måske også selv bemærket det. Fodbold i dag er ikke ligesom det var for 20, 10 ja selv 5 år siden. Spillet er under konstant udvikling og det stiller krav til producenterne. Derfor er deres samarbejde med spillerne også kritisk for at de kan få optimal indsigt i sporten.

Det er dog også indlysende at spillernes indsigt ikke er nok. Det kræver også at forholdende er i orden og det er en af de ting Antonio, som er Innovation Director hos Adidas, viser frem. Adidas bruger nemlig blandt andet teknologier som Vicon Motion Capture System, der blandt andet blev brugt til at filme Avatar og et klima-rum, hvor de kan teste spillere under forskellige vejrforhold lige fra ekstrem kulde til varme og selv sol og blæst.

Til VM har Adidas sørget for at lave trøjerne til syv lande: Tyskland, Spanien, Argentina, Mexico, Rusland, Japan og Colombia. En af de ting der har været særligt på dagsordenen ved deres trøjer er den lave vægt. Antonio har nemlig erfaret at såvel de fysiske som mentale fordele spillerne får ved at vide at de spiller i ekstra lette trøjer, kan gøre en kæmpe forskel.

Udover trøjerne er Adidas som nævnt også officiel sponsor for den store fodboldbegivenhed. Det indebærer blandt andet at de også står for den offcielle kampbold, som vi jo allerede kender. Brazuca hedder den innovative bold. Bolden er lavet af seks sammensmeltede paneler, som ud fra Adidas' tests skulle give en mere stabil bold der stadig bevarer en eksplosiv fart i luften. Noget der altid bliver sat i fokus ved VM-slutrunder i håbet om at få flere spektakulære mål.

Køb din egen Brazuca lige her - kun 699,-

Hos Adidas forsøger man altid at være på forkant med tiden. I denne video giver Adidas et indblik i nogle af de af processer de går igennem når de skal udvikle nye produkter. Hvordan synes du at Adidas klarer innovationsræset? Kan de 7 lande ved VM være tilfredse med det resultat Adidas er nået frem til?