Den har været på tegnebrættet i fire år - Nike Mercurial Superfly, altså. Nu har Nike frigivet nogle af de tegninger, der har ligget bag kreationen af Nike Merurial Superfly - måske taget direkte fra Footwear Design Director Denis Dekovic' bord? Se dem her.

Med lanceringen af Nike Mercurial Superfly kulminerede 4 års arbejde for Nike, der siden 2010 har arbejdet på den fjerde generation af Superfly. Her blev lavet et utal af prototyper, tegnet masser af udkast og ideer - og i sidste kom Mercurial Superfly til verden med en Flyknit-overdel og Dynamic Fit Collar.

Men hvordan ser nogle af de tegninger, som Nike lavede i designprocessen for Nike Mercurial Superfly, egentlig ud? Det får vi lidt af svaret på her - for selv om de såkaldte blueprints (selv om de faktisk er røde...) viser design-overvejelser og skitser, har de nok fået en kærlig hånd eller to inden de blev frigivet. Det er bare et bud...

Det skal dog ikke tage noget fra, at vi får enormt god indsigt i tankerne bag Nike Mercurial Superfly - og ønsket om at levere på de tre nøgleområder; Fit, Touch og Traction - pasform, boldføling og greb i banen. Hør Denis Dekovic, Footwear Design Director, forklare tankerne bag Mercurial i videoen herover - eller snup et kig på stregtegninerne først.

Der er nemlig lidt at kigge på, hvor vi kan se stregtegninger af tankerne bag den nye Superfly-støvle. Her kan man bl.a. se hvordan Nike har haft fokus på, at pasformen skulle være så god og tæt som overhovedet muligt takket være Dynamic Fit Collar samt Flyknit-overdeleno og - ja, det står der altså - Flywire-kabler i overdelen. Nike har dog siden skiftet Flywire-kablerne ud med Brio-kabler, som dog stadig er mikrotynde og væves ind i Flyknit-overdelen.

Mercurial Vapor Superfly IV kan forudbestilles fra den 26. maj. Få meget mere information om den her

På området for greb i banen kan vi se tankerne bag den ekstra knop, der er blevet tilføjet under forfoden på Superfly. Den blev udviklet efter et ønske fra CR7 selv, og det viste sig at give et bedre og mere eksplosivt greb i banen, uanset hvilken retning man accelerer i.

En fodboldstøvle skal naturligvis også være i kontakt med bolden, og her ville Nike gerne skabe en barfods-agtig fornemmelse, således at de havde så ren en sparkeflade som overhovedet muligt. Med Flyknit-overdelen kunne man bl.a. fjerne pløsen, hvilket sikrer en nærmest 1-1 føling med bolden.

Resultatet taler for sig selv - 193 grams lækkerhed, top tunet til eksplosiv fart. Eller det er i alle fald hvad Nike siger. Vi glæder os allerede til at se hvordan Superfly fodboldstøvlen yder, når den går fra tegnebrættet og ryger på græs. Stay tuned!

Se det store udvalg af Nike Mercurial støvlerne her

Hvad synes du om Nike Mercurial Superfly - og hvordan ville du have påvirket designernes tegninger af Superfly hvis du havde haft changen? Del meget gerne dine tanker med os i boksen herunder.