Den første fodboldstøvle der for alvor brød med normerne for en fodboldstøvles vægt, blev præsenteret ved VM i 1998. Støvlen hed Mercurial og kom fra gigantproducenten Nike. Kampvægten lød dengang 250 gram. En med afstand let fodboldstøvle til datidens konkurrenter. I dag er 250 gram meget langt fra verdens aktuelt letteste fodboldstøvle. Vi ser på de hidtil tre eneste fodboldstøvler under 150 gram.

Nikes Mercurial Vapor lever stadig i bedste velgående i dag, og er måske en af de mest populære fodboldstøvler på markedet. Men når kampen om verdens letteste fodboldstøvle kommer op som emne, så har Mercurial stadig et godt stykke vej endnu. Derimod har kampen i en række år stået mellem Puma og Adidas. Og det var Adidas der for alvor åbnede ballet med præsentationen af deres første F50 Adizero fodboldstøvle i 2010.

Fodboldstøvlen vejede blot 165 og det var med flere længder den absolut letteste fodboldstøvle verden havde set før. Der gik dog ikke lang tid før modsvaret på denne revolution kom. Og det kom (selvfølgelig) fra producenterne med verdens hurtigste mand i deres familie, Puma. Og det var lige præcis herfra at Puma havde hentet inspiration for at skabe deres svar på verdens letteste fodboldstøvle. Og let var den. Blot 150 gram vejede Pumas Velocity 1.10 SL og dermed overgik de Adidas første forsøg på at overtage verdensherredømmet. Eller, i hvert fald letvægterherredømmet.

Puma Velocity 1.10 SL var en særligt dyr fodboldsstøvle og det er der ikke noget at sige til. Puma havde nemlig ikke holdt tilbage med materialerne. Fokus var særligt på stabiliteten i letvægterstøvlen, som udmærkede sig ved at sålen blev lavet i det eksremt lette carbon materiale, mens hælkappen var lavet i Pebax, som yder en særlig komfortabel støtte til den bageste del af foden.

Det skulle dog ikke få Adidas til at lægge sig ned. Tværtimod. For omtrent et halvt år efter at Puma overgik dem med 15 gram, slog Adidas selv til og sendte Puma ned på 2. pladsen igen. Denne gang hed fodboldstøvlen F50 Adizero Prime og dennes kampvægt lå på 145.

Den helt store forandring lå i det overdelsmateriale, som blev taget i brug ved udviklingen af denne nye letvægter. Det var nemlig et nyudviklet mikrofibermateriale som de kalde adiLITE Twin og var i modsætning til andet mikrofibermateriale lavet i blot ét enkelt lag. Dermed undgik Adidas nogle af de mange ekstra materialer, som en normal fodboldstøvle indeholdt og skabte også en fodboldstøvle, der gav et helt unikt greb om bolden.

Man skulle jo nærmest tro at der må være et minimum for, hvor langt ned en fodboldstøvle kan komme i vægt. Man kan vel nærmest ikke fjerne mere fra fodboldstøvlen uden at den forsvinder. Adidas har dog ikke tænkt sig at lade sig stoppe af sådanne logiske argumenter som dette. I maj sidste år præsenterede Adidas verden for en konceptstøvle på bare 99 gram. En fodboldstøvle, som ventes klar i 2015.

På vejen mod de 99 gram har Adidas dog imidlertid taget et enkelt pit stop. Det gjorde de ved at overgå sig selv for tredje gang og gav kampen om letvægterstøvlen en ny førerherre, nemlig: F50 Adizero Crazylight. Og fodboldstøvlen er da også lige præcis, som navnet indikerer - latterligt skørt let.

Med en vægt på sølle 135 gram sætter Adidas for alvor en tyk streg under deres titel som letvægterstøvlens konge. Og så er det jo at man bliver nødt til at stille spørgsmålet: Hvordan i hede hule kan Adidas blive ved med at skære ned på vægten på en allerede let fodboldstøvle?

Først og fremmest har de, ligesom de gjorde med F50 Adizero Prime, nyudviklet overdelen således at det mikrofiber-materiale, som udgør overdelen både er så tyndt stærkt og smidigt som muligt, samtidig med at vægten er blevet reduceret med 15 gram fra den normale Adizero og altså 10 gram i forhold til deres tidligere verdens letteste fodboldstøvle.

Også på knopsystemet har Adidas udviklet denne Crazylight version i forhold til den normale F50 Adizero. Her har man nemlig valgt at se bort fra de midterste knopper der normalt figurerer på F50-støvlen og samtidig er selve arrangementet af knopperne lavet en smule om. Også Sprintframe 2.0-sålen med Speedtraxion knopsystemet er modificeret gennem en tyndslibning af sålen og behandlet det med en anodiseret belægning der holder støvlen let.

De tre letvægterstøvler repræsenterer hver især et stort skridt i kampen om den lette fodboldstøvle. Puma Velocity 1.10 SL var således første fodboldstøvle der nåede 150 gram mærket. Det hurtige modsvar fra Adidas med F50 Adizero Prime viste dog at intet var slut her og senest har de vist med Crazylight at vægttabet langt fra er overstået.

Det kunne se ud som om at Adidas for alvor har overtaget tronen som letvægterkongen. I hvert fald ligger de nu både på en 1. og 2. plads når det kommer til verdens letteste fodboldstøvler. Og det er da også imponerende at tænke på at ræset for alvor startede med en vægt på 250 gram, når man kigger på Adidas Crazylights vægt på 135 gram. Men hvad er dit forhold til letvægterstøvlen? Går du mest op i en lav vægt, høj komfort, greb i banen eller måske noget helt andet. Hvilken af de aktuelle letvægterstøvler lever mest op til dine behov? Vi vil meget gerne høre din mening, så del endelig din mening med os i kommentarfeltet herunder.