Adidas er langt fra færdig med at skabe god julestemning. Først lancerede de den helt nye generation af Adidas F50 Adizero, og nu smider de så støvlen på gaden med læderoverdel og klædt helt i hvidt.

Det kan godt være, at sneen ikke falder i store mængder lige nu. Men det kan stadig blive en hvid jul i år. I hvert fald hvis det står til Adidas, der netop har lanceret den helt nye Adidas F50 Adizero i udgaven med læder klædt helt i hvidt.

Den nye Adidas F50 Adizero blev lanceret for et par uger siden og på kort tid har støvlen imponeret ekstremt meget. Alverdens stjerner har taget den nye generation til sig, og det virker til, at der er bred enighed om, at Adidas virkelig har uppet sig for at skabe en støvle, der matcher den professionelles behov.

Hvis du vil sikre dig, at julen bliver hvid i år, så kan du se meget mere lige her - pris 1519 kr.

I arbejdet med den nye Adidas F50 Adizero har Adidas forsøgt at barbere ethvert unødvendigt gram af støvlen. Det er lykkes til fulde, og mens mikrofiberen vejer ind på kun 150 gram, så vejer denne version med læderoverdel ind på imponerende 185 gram, hvilket næsten er uhørt taget i betragtning af at det er en læderstøvle.

I denne læderudgave af en sand letvægtsstøvle har Adidas valgt at bruge det anerkendte og teknologisk avancerede Taurus-læder, der udmærker sig ved at være ekstremt blødt. Læderet giver en god komfort i støvlen og et naturligt touch på bolden. Samtidig er det slidstærkt, så man får en støvle, der er klar til selv de hårdeste udfordringer på grønsværen.

Hvis du vil sikre dig, at julen bliver hvid i år, så kan du se meget mere lige her - pris 1519 kr.

Adidas er dermed gået vægt fra Goleo-læderet, som man fandt på den tidligere generation af Adizero. I stedet har man foretrukket det meget bløde Taurus-læder, som første gang blev introduceret i forbindelse med Adidas Predator X, og som vi i dag også kender det fra Adidas Adipure 11pro. Taurus-læderet er på en gang enormt blødt og samtidig virkelig holdbart.

Læderoverdelen bliver fra hælen og frem til midterfoden suppleret af det ultratynde nye Speedfoil-materiale, som Adidas kan præsentere i forbindelse med denne nye Adizero støvle. Det er et innovativt og meget let materiale, som er med til at give støvlen stabilitet uden at det er på bekostning af vægten. Det er et supertyndt mesh-materiale, som er overdækket af et ekstremt tyndt folie.

Inspirationen til Speedfoil kommer fra sejlverdenen, hvor man bruger materialet til nogle af verdens hurtigste sejlbåde bl.a. den flere gange Americas Cup-triumferende amerikanske båd Oracle. Speefoil kobinerer lethed, blødhed med fleksibilitet og holdbarhed og er derfor perfekt til at bruge på en fodboldstøvle.

Hvis du vil sikre dig, at julen bliver hvid i år, så kan du se meget mere lige her - pris 1519 kr.

Helt grundlæggende er Speedfoil materialet med til at sænke vægten på den nye Adidas F50 Adizero, men Adidas har samtidig haft stabilitet for øje. Derfor er hælen foret med en indersidebeklædning, der giver stabilitet og støtte. På den måde har Adidas omkring hælen og det bagerste af foden forsøgt at skabe den optimale blanding af lethed og support.

OK, nu tager vi lige nørdbrillerne på - men en anden ting, Adidas har ændret på den nye Adizero, er hælen. Noget af den feedback der kom fra de professionelle var, at hælen var for høj og lang, hvilket førte til et ubehageligt tryk på hælen. Derfor har Adidas gjort den hele 9mm kortere, således at den stadig giver den nødvendige støtte, men samtidig ikke føles som en hindring for hælen.

Det er dog ikke alt, der er helt nyt på den femte generation af Adizero. Sprintframe 2.0 har fået genvalg, og den er præcis ligeså god, som den plejer at være det. Det virker til, at Adidas har fundet den helt rigtige kombination af lav vægt, fleksibilitet og stabilitet. Nogle steder på ydersålen er den blot 1mm tyk, men sålen er samtidig stærk og responsiv, og den bevæger sig med ens fod.

Hvis du vil sikre dig, at julen bliver hvid i år, så kan du se meget mere lige her - pris 1519 kr.

Omkring knopssystemet har Adidas tilgengæld også haft gang i nytænkningen. Man har haft fokus acceleration, sidelæns retningsskift samt rotationer, og det er dannet udgangspunkt for et knopssystem, der på alle måder er optimeret til fart og masser af den. Det hedder Speedtraxion, og går ud på, ja, fart gennem greb.

Knopperne er stadig triangulære som vi kender det fra Traxion 2.0-knopsystemet, men er denne gang blevet en smule mere aflange på den ene side, hvilket tillader en større kontaktflade med jorden, når der skal overføres energi. Det sikrer et effektivt afsæt, både når der accelereres og skiftes retning. Placeringen af knopper giver god mening, da den flade side er vendt så den altid sidder i den retning, hvor man skubber fra, når man sætter af.

Det skal nok blive en hvid jul i år. I hvert fald, hvis man finder denne støvle under juletræet. Hvad synes du om den nye Adidas F50 Adizero Whiteout? Er det en støvle, som du skal have på ønskelisten? Vi hører meget gerne dine kommentarer her, på Facebook og på Twitter.