I september 2012 blev det annonceret, at Nike blev ny sponsor for det engelske fodboldforbund, FA. Ud over at skulle stå for det engelske landsholds nye trøjer, er de også blevet sponsor for FA Cupen - hvilket også betyder, at der frem over skal spilles med Nikes topbold, Maxim.

Som resultat af Nikes aftale med FA overtager det amerikanske firma titlen som officiel sponsor fra Umbro - som Nike faktisk ejede indtil for ganske nylig. Det betyder også, at der fra weekendens semifinaler i den traditionsrige turnering spilles med en Nike Maxim - specielt brandet med FA Cup-logo.

Nike kalder Maxim for verdens bedste bold - og den bliver da også brugt i både Premier League, La Liga og Serie A. Maxim er lavet med fem lag for at sikre så præcis et førstetouch på bolden som muligt, samtidig med at hele boldens overflade fungerer som sweet spot - altså område, hvor man får det bedste træf på bolden.

Samtidig er bolden udstyret med Nikes RaDaR-teknologi, som står for Rapid Decision and Response. Det dækker over den specielle grafik, der gør at man altid kan se hvordan bolden bevæger sig, så man hurgigt kan træffe den rigtige beslutning om hvordan den skal behandles.

Nike Maxim-bolden har allerede fået sin debut i FA Cupen, da Wigan i går vandt 2-0 over Millwall. I dagens store opgør mellem Manchester City og Chelsea vil det også være en Maxim FA Cup-bold, som begge hold kender fra Premier League.

Hvad siger du til Nikes overtagelse af boldsponsoratet i FA Cupen? Er det en skam, at der ikke længere skal spilles med Umbro-bolde, eller er det fedt at der bruges samme bold i både Premier League og FA Cup? Giv meget gerne dit bud herunder.

E-handelspris