Måneden der gik: adidas og Nike stjæler showet

31.05.2015

Skrevet af Mathias

2015 er et år der allerede er fyldt med fantastiske, nye releases, men af alle månederne indtil videre, så tager maj prisen, som den bedste måned, i overbevisende stil. Revolutionen har taget over i form af X og ACE, der har været Hypervenom II og en del nye holdsæt for nogle af de største klubber i Europa, det har i bund og grund bare været genialt! Tag med os gennem månedens højdepunkter, lige her.

Det var adidas, der sparkede måneden i gang, med introduktionen af No Dye Pack. De farve-frie støvler var lige så klassiske og elegante, som de var miljøvenlige. Både f50 adizero og 11pro var lavet helt uden kemikalier og farvestoffer, for at fremhæve det globale problem med bæredygtighed. En fantastisk gestus fra det tyske brand, og så skader det ikke at de limiterede støvler, var en fryd for øjet!

Senere på måneden besluttede adidas at flytte fokus væk fra støvlerne for en tid, og i stedet give verden et indblik i nogle nye trøjer, og det takker vi ikke nej til. For at få gang i løjerne, offentliggjorde de Argentinas nye trøje, som La Albiceleste vil bruge når du jagter hæderen i Copa America. Den klassiske hjemmebanetrøje er lavet for at hylde de mange gange før, hvor Argentina har løftet trofæet, og mon ikke adidas håber at trøjerne vil inspirere dem til at gøre det igen i år.

Men de stopper ikke her, og Bayern München blev det næste levende billede til at få lidt kærlighed af adidas. Bajuvarerne vandt den hjemlige liga, iført en flot stribet trøje, men som forberedelse til den kommende sæson, ønskede de at ryste posen godt og grundigt. Hvorom alting er, så vil de dominere modstanderen i et komplet rødt sæt, som er inspireret af ordene: “Red, Love, Passion”. Meget elegant, og med et hold som deres, så vil de nok nappe et par trofæer i denne trøje.

Nike havde dog ikke tænkt sig at lade adidas stjæle alt rampelyset, og havde også et trick oppe i ærmet, og et stort et af slagsen. Hypervenom Transform var optakten til den gigantiske Hypervenom II release, men fik faktisk også rigtig meget opmærksom, simpelthen på grund af det geniale design. Vi tabte underkæben, da vi første gang så farveændringen der skete når man kom i kontakt med støvlen. Kan på ingen måde sammenlignes med noget vi har set før, og en fantastisk måde at vinke farvel til den første generation af Hypervenom.

Måske Nike og adidas har arrangeret lanceringerne, for Nike startede også med en støvle, og fulgte op på det med et par nye trøjer. Barcelona og Paris Saint Germain var de to heldige der blev klædt på til den nye sæson med stil.

Begge trøjer er utroligt elegante på hver deres måde, og I har virkelig taget godt imod dem. Specielt Barcelona trøjen har en masse fede detaljer, som virkelig adskiller den fra tidligere modeller. En af detaljerne der er værd at fremhæve er trøjens krave, som viser sin respekt for det catalanske flag. Flaget er altid på Barcelonas trøjer, men den fået en mere iøjnefaldende og prominent rolle.

Da måneden nærmede sig sin slutning, tog lanceringerne virkelig fart, og efter et par teasers, hvor de lovede at revolutionere fodbolden, så offentliggjorte adidas den overvældende forandring i deres fodbold-kollektion. De slagtede deres gamle støvler, og introducerede deres revolutionerende X og Ace støvler - Et modigt træk, må man sige.

adidas har foretaget en masse research sammen med vor tids største fodbold tænkere, hvor den største har været Pep Guardiola, og sammen har de fundet ud af, at der i det moderne fodboldspil kun er to forskellige slags spillere. Den ene kontrollerer spillet og trækker i trådene for hele holdet, og den anden skaber kaos, er umulig at holde ned, og lige pludselig skaber de det uventede ud af ingenting. For at hjælpe disse 2 slags spillere, så har adidas lavet Ace til den kontrollerende playmaker og X til den kaotiske type.

Nogenlunde samtidig med adidas’ lancering af X og Ace støvlerne, valgte Nike at de også ville introducere deres egen revolution. Støvlen som Hypervenom Transform havde lagt op til blev introduceret med manér, og vi fik lov til at kaste blikket på Nike Hypervenom II. Nike satte virkelig nye standarder for innovation og tekniske finesser på en støvle, idet sans for detaljer, var en kæmpe faktor, når man skulle skabe støvlen til den dødbringende angriber.

Hypervenom II blev lanceret i en grå farve variant, som senere viste sig at være en del af en hel Nike kollektion, der gik under navnet Silver Storm Pack. Den nye Mercurial, Tiempo og Magista kollektion blev offentliggjort i går, og følger i samme fodspor som den uforudsigelige Hypervenom, med en nedtonet overdel, men en livlig og meget iøjnefaldende, farverig sål.

Det har været en forbandet travl måned, med de absolut største lanceringer indtil videre i 2015. Vi tripper for at de nye støvler i aktion i Champions League finalen, som sniger sig tættere og tættere. Hvad har været din yndlings lancering denne måned?