I denne uges Memory Lane tager vi et kig på en italiensk klassiker. Klubben er fra det fodboldglade støvleland og trøjen selv, ja den har været i brug i kamp. Der er snak om Atalantas hjemmebanetrøje fra 1998 og den kan du blive meget klogere på lige her. Hvad siger du til den?

I sæsonen 1997/1998 havde klubben fra Bergamo nydt godt af flere gode år i den bedste italienske række, Serie A. Desværre måtte klubben efter en skuffende sæson lade sig rykke ned i Serie B ved sæsonens udgang, men intet desto mindre nåede dagens trøje at optræde i Serie A. Det blev den på skuldrene af den pensionerede, serbiske fodboldspiller Ljubiša Dun?erski, der i perioden 1997-2001 nåede 71 kampe for Atalanta på den defensive midtbane. Kigger man på navnet og holder det op imod trykket på trøjen, vil en hurtig sammenligning vise at de to ikke stemmer overens. Grundet de mange specialtegn og symboler i Ljubiša Dun?erskis navn, valgte man i Atalanta at stave det ud som det skulle udtales - en ganske sjov anekdote. Ydermere er det værd at bemærke trykkets kvalitet, da det er magen til det vi i dag ser på Premier League-klubbernes trøje - nemlig flock. Det minder om filt og har en plysset overflade, men kvaliteten kan ikke benægtes og det er sjovt at tænke på at man for godt 15 år siden benyttede sig af samme tryk som vi bruger i dag.

Atalanta Bergamasco Calcio, som klubben kaldes ved fulde navn, har tilegnet sig flere tilnavne, gode som dårlige. Som en hyldest til det flotte klublogo kaldes klubben for La Dea, eller Gudinden på dansk, der naturligvis refererer til den afbildede kvinde i logoet. Derudover kaldes klubben i stil med topklubben Inter for Nerazzurri, da de ligeledes bærer sorte- og blåstribede hjemmebanetrøjer. Det har naturligvis medført en del kritik fra Inters fans, da de advokerer at Atalantas striber er “falske” og trøjedesignet på sin vis er reserveret for Inter. Slutteligt refereres der også til Atalanta B.C. som Regina delle provinciali, eller Dronningen af provinserne, da klubben historisk set har klaret sig bedst ud af de klubber der ikke stammer fra storbyerne; Milano og Rom.

På højre ærme blev der traditionen tro plads til Serie A-ærmemærket, der manifesterer klubbens tilstedeværelse i den bedste italienske række. For de hukommelsesstærke kendere, vil man måske bemærke, at det langt fra ligner de ærmemærker klubberne spiller med i dag og det helt korrekt, det er nemlig ikke mange år siden, at ærmemærket fik fornyet sit design. Det valgte man at gøre i år 2004, da man udvidede Serie A således, at der blev plads til 2 yderligere hold, så der nu var 20 hold der konkurrerede om titlen.

Trøjen er produceret af de japanske sportsgiganter fra Asics, der i nutiden mest er kendt for deres aktivitet på løbemarkedet, men på daværende tidspunkt var de store konkurrenter til blandt andre Nike og Adidas. Det forligner sig naturligvis også at trøjen med tidens teknologi taget in mente har været af aller højeste kvalitet. Den dag i dag er Asics mærke på hvad end produkt et kvalitetsstempel, noget som den brasilianske Inter-keeper Julio Cesar og Udineses italienske spydspids kan skrive under på, da de begge er sponsorerede af Asics.

På brystet er der blevet plads til klubbens hovedsponsor, der i den pågældende periode hed Ortobell, et mere eller mindre ukendt italiensk firma, men værd er det at bemærke, at sponsortrykket i stil med navn og nummer på ryggen er udført i højkvalitets flock-materiale. Endnu et område på trøje der testementerer til kvaliteten.

Bevæger vi os helt tæt på trøjen, kommer detaljerne for alvor til sin ret og netop disse er i den grad relevante for tidsperioden. Mange vil med et smil på læben helt sikkert mindes fodboldtrøjer fra 1990'erne som have en skinnende finish og et mønstret design i metervaren i stil med det vi ser her og naturligvis passer Atalantas ind i den kategori. Mønstret i materialet tilfører nemlig trøjen en meget behagelig berøringsflade, hvilket får den til at emme af godt håndværk, noget der også må testementeres til de dygtige japanere fra Asics. Ydermere vil trøjen ikke fremstå glinsende eller skinnende tæt på, men når solen rammer den i den rigtige vinkel vil den for alvor komme til at funkle - måske en designtrend de fleste håber vender tilbage?

Et ellers simpelt ærme vækkes i den grad til live i det flotte design. De lodrette, blå-/sorte striber mødes ved ærmets udmunding af en sort rem der i midten er beklædt i hvidt og blåt, så referencen til klubbens ikoniske farver er total.

Slutteligt gennemføres helhedsindtrykket af en vaskeægte 90'er-trøje af en simpel, men klassisk krave og v-hals. En tidsrelevant designtrend der især i år har gjort sit comeback bemærket. Borussia Dortmund, det italienske landshold m.fl. har fået trøjer med klassiske kraver og vi skal ikke stå i vejen for det, da det er en af de elementer vi sætter allermest pris på, på fodboldtrøjer.

Hvad siger du til denne uges Memory Lane? Kan du huske nogle trøjer fra 90'erne og hvilke har du som favoritter? Har du derudover nogle designelementer du ønsker får comeback på nutidens fodboldtrøjer? Lad os høre hvad du synes i kommentarfeltet lige nedenunder.