Denne uges tur i gemmerne byder på en FCK trøje fra dengang, hvor man stadig spillede med eget mærke

FC København har netop skiftet trøjesponsor fra Kappa til Adidas. Men før at Kappa fik æren af, at producere Østerbro-klubbens trøjer, lavede FCK deres egne trøjer, under det mundrette navn FCK-Line.

Således var udebanetrøjen, der blev brugt over halvanden sæson fra vinteren 2001 til sommeren 2002, også lavet af FCK-Line. Intet sted på trøjen fremgår der dog mærkets navn. Det er nok de færreste trøje producenter der ville gå med til det i dag.

At trøjemærket manglede betød dog ikke at man skulle lede længe for, at finde ud af, hvilken klub der spillede i trøjen. Den er fyldt til bristepunktet med FC Københavns navn og logo. I halsen står der FC København i grå, som også var trøjens accentfarve.

På det venstre bryst sidder løven og holder et vågent øje med hvad der sker. Klubben blev stiftet i 1992 som en sammenlægning af B1903 og KB.

På trøjens mave står der Carlsberg. Det danske bryggeri har været hovedsponsor siden 2002, og faktisk stået på trøjens mave siden 2001. De to parter har papir til sommeren 2016.

Nederst på fronten er der imprægneret et FCK logo. En virkelig elegant visuel detalje, som også er lavet på trøjens ryg. Det ses desværre ikke så ofte mere at fabrikanterne kæler sådan om detaljen, men det er absolut med til, at give trøjen et unikt særpræg.

På begge ærmerne sidder FCK's eget logo. På den måde var man sikker på, at klubbens logo var synligt, uanset hvilken side man ser trøjen fra.

Den grå linje som er på fronten, fortsætter også bag på trøjen. Den er med til, at give trøjen karakter og en smule liv så den ikke bare er lavet helt i sort.

I trøjens nakke fremgår Carlsbergs logo igen. De to stærke danske brands har haft meget glæde af hinanden. FC København har på den ene eller den anden måde, ofte været en del af Carlsberg reklamefremstød.

På denne trøje er der tryk Heine Fernandez' navn. Han spillede i en hel del danske klubber, og uanset hvor han spillede var han altid en farlig herre. Således også i hans relativt korte tid i FC København. I alt nåede han, at spille 37 Superliga-kampe for hovedstadsholdet, det kastede 12 scoringer af sig.

Under 11-tallet stod klubnavnet endnu en gang. I dag er det næsten kun i den tyske Bundesliga at den tradition opretholdes. Det var i den grad med til, at fuldende trøjen at have klubbens navn stående med store tydelige bogstaver.

Hvad synes du om trøjen? Kan du huske den? Har du selv haft en magen til? Deltag i debatten lige her