Nike og FC Barcelona er gået helt nye veje med designet til catalanernes nye hjemmebanetrøje.

Den nye Barcelona hjemmebanetrøje ændrer markant stil i forhold til tidligere tiders trøjer. De klassiske striber er forsvundet, så den blå og den røde farve nu fader gradvist sammen og giver trøjen et flot og anerledes særpræg.

Det nye design er lavet som en kreativ hyldest til både klubbens egen ungdomsafdeling såvel som byen Barcelonas kreative og imponerende arkitektur.

I årevis har klubben været kendt for, at producere nogle af klodens bedste fodboldspillere, og det markeres med et design der er ungdommeligt, men stadig med reference til de klassiske Barcelona-dyder.

Striberne er væk, men visse ting forbliver selvfølgelig det samme. Barcelonas fantastiske logo pryder fortsat den venstre side af trøjen. I klubbens logo ses både det engelske og det catalanske flag. Det engelske flag der også kaldes St. Georges Cross er der fordi at St. George er Cataloniens skytshelgen.

På det højre bryst er der naturligvis Nike's obligatoriske gule Swoosh logo. De to gigantiske brands har gået hånd i hånd siden sommeren 1998. Nike og Barcelonas samarbejde er vurderet som et af de allermest værdifulde i hele sportsverdenen.

Lidt længere nede på maven er der Qatar Foundation's logo. Qatar Foundation er en fond der har til formål at ændre Qatar fra et land der er afhængigt af, at sælge naturressourcer til et videnssamfund.

På det ene ærme er der naturligvis det obligatoriske LFP ærmemærke. Det er det ærmemærke som kun klubber i de to øverste professionelle spanske rækker får lov til, at bære.

Ærmerne kan smøges op så de ender i en gul blok i stedet. Dette er selvfølgelig endnu et tegn på, hvor tæt knyttet FC Barcelona er til Catalonien.

I trøjens nakke sidder der traditionen tro det catalanske flag. Fodboldklubben FC Barcelona er en decideret insitution i Catalonien. Regionen er plaget af stor arbejdsløshed, og en høj mængde fattige, men når først bolden ruller på Camp Nou bliver hele byen tryllebundet, så FC Barcelona er i sandhed Mes que un Club.

Unicef var det første logo der nogensinde kom på maven af Barcelonas trøje. Fra sommeren 2011 har velgørenhedsorganisationen dog måtte tage til takke med en plads under rygnummeret på Barcelonas trøjer. Samarbejdet mellem Barcelona og Unicef fungerer, dog ikke som et helt almindeligt sponsorat. Det er Barcelona der betaler Unicef for, at have deres logo på trøjen.

Det er med største selvfølgelighed at Barcelonas trøje besidder den fantastiske Nike Dri-FIT teknologi. Dri-FIT fjerner fugten fra spilleren, så man holder hovedet koldt og forbliver tør helt indtil dommerens sidste fløjt.

Ligesom alle Nikes øvrige trøjer har Barcelonas nye hjemmebanetrøje naturligvis også et mærke der verificerer trøjens originalitet. Mærket er også med til, at gøre hver enkelt trøje helt speciel, da de numrer der står i bunden er helt individuelle for hver trøje.

Trøjen er lavet af et materiale der er 23 % lettere og omtrent 20 % stærkere end, hvad Barcelonas trøjer tidligere har været lavet af. Blaugranas nye hjemmebanetrøje er selvfølgelig også lavet af genbrugte plasticflasker. Nike har brugt denne teknologi siden 2010, og det anslåes at man allerede har genbrugt op imod 115 millioner flasker.

Du kan allerede nu forudbestille den længeventede Barcelona trøje. Den har forventet levering i midten af juli måned.

Hvad synes du om den nye Barca-trøje? Hvordan kommer det til, at gå dem i den nye sæson? Vinder de pokalfinalen mod Atlethic Bilbao? Del din mening i kommentarfeltet