Manchester Uniteds sæson 96/97 huskes nok af de fleste for at være legenden Eric Cantonas sidste sæson for De Røde Djævle. Dernæst for at det var Ole Gunnar Solskjærs vilde debut sæson. Fodboldtrøje mæssigt var det Cantonas krave og Schmeichels lilla trøje, som huskes bedst. Memory Lane tager i dag et kig på en målmandstrøje, som de færreste husker. Det var ikke meget, Manchester Uniteds 2. målmandstrøje blev brugt. Trøjen blev udelukkende brugt af Peter Schmeichel, og den mest mindeværdige kamp den blev brugt i var et nederlag mod upåagtede Sunderland. Trøjen var udstyret med et stort logo på midten af brystet. Denne grønne baggrunds farve virkede som en centrering af den grønne farve i trøjens sider. Ideen bag Umbros målmandstrøjer dengang var, at få målmanden til at se bredere ud en, hvad han egentligt var. Det var meningen at dette farvespil med det grønne, som intensiveres i kraftighed mens det fader ud i det sorte skulle skabe et visuelt fokus mod keeperens midte. Manchester Uniteds sponsor gennem 17 år fra 1983 til 2000 var japanske SHARP. Dette var den længste og mest lukrative sponsoraftale for dens tid. Man havde igen brugt den gule farve fra logoet til igen at skabe et visuelt fokus på målmandens midte. Umbro overtog sponsoratet af Manchester United fra Adidas i 1992, og fik produceret nogle af de mest elskede trøjer blandt klubbens fans. Det Manchester baserede mærke blev for mange fans, hvad Hummel er for danske roligans. Man havde igen valgt at centrere Umbro logoet i en skarp farve efter samme filosofi som med logoet og SHARP skriften. Dertil var trøjen lavet med centrerende linjer fra skuldrene, som mødtes på midten, hvis formål var at få keeperen til at se bredere ud. Trøjens krave var blevet produceret i noget tykt, blødt og elastisk materiale, som man aldrig ville finde på en fodboldtrøje i dag. Trøjen var varm, hvilket var godt på de kolde dage. Men den var bestemt ikke hverken svedtransporterende, ventilerende eller let. Generelt var materialet på trøjen ret specielt. Det var ret tykt, og der var imprægneret små firkanter over det hele på den. Trøjen blev aldrig en stor salgssucces, da den hvide farve var enhver fodboldmors mareridt, når den skulle vaskes. På trøjen var der et lille autencitets logo på. Logoet var et almindeligt transfertryk, som meget nemt kunne efterlignes. Derudover kaldte Umbro materialet for Vapa Tech, selvom materialet var væsentligt anderledes fra f.eks. Englands landsholdstrøje, som også var Vapa Tech. Denne trøje var både en kommerciel fiasko, teknisk fiasko og voldsomt undereksponeret i løbet af af mesterskabssæsonen 1996-97. Og nogengange er det det, som skal til for at blive en legendarisk fodboldtrøje. Hvad synes du om målmandstrøjens design? Kan du huske den, og har du måske selv haft den? Eller har du andre af Peter Schmeichels målmandstrøjer? Fortæl os om det i kommentarfeltet nedenfor.