Vi kunne allerede i 2008 skrive, at Nike havde scoret sig en kæmpe kontrakt med det franske forbund. Og amerikanerne har lavet deres trøjer med stil. Frankrig har fået en trøje, som ikke ligner nogen anden. Og kan flere ting, som ikke er set i en trøje før. Kombinationen af Frankrig og USA har altid været en giftig cocktail. Med en historie af konflikt ligeså gammel som USA's historie. Og konfilkt er noget man har hørt før i forbindelse med det franske landshold. Men måske bliver kombinationen af amerikanske Nike og det franske fodboldforbund til alt andet end konfikt. Nike slår meget stærkt på, at med dette skifte er det en ny æra. De fleste er ikke i tvivl om, at dette er der brug for. Men efter at have set Nikes video på vores WebTV, så har man nærmest fornemmelsen af, at der er tale om en fransk revolution. Ny træner, nyt tøjmærke og dermed et helt nyt visuelt udtryk. Men der er ingen tvivl om, at det franske landshold vil forsøge at bruge disse ting til at skabe en helt ny æra med en helt ny indstilling. Men Nike logoet er ikke det eneste, der er nyt på Frankrigs fodboldtrøje 11/12. Faktisk har den mange hidtil usete detaljer, og den har flere personaliseringsmuligheder. Ærmet på trøjen kan flippes op, så at man viser alle de franske farver. Enten på det ene ærme eller begge kan den blod røde farve vises frem. En lignende mulighed for at skille sig ud i en holduniform er hidtil uset. Det giver helt nye muligheder for at udtrykke sig individuelt for et landshold af en nation kendt for sine indvidualister. Men også for en holdsport, som bliver mere og mere præget af individualisterne. Knapperne i halsen kan justeres alt efter temperament og attitude. Kraven kan flippes op og ned. Som det illustreres meget smukt i Nike videoen, at en fransk individualist har gjort førhen. Her henvises selvfølgelig til Kongen af Manchester; Eric Cantona Dertil tilføjes et letvægtsbadge med en indvendig tekst, hvor der står ”Nos Differences Nous Unissent” - "vores forskelligheder forener os". Nike har virkeligt gjort fodboldtrøjer til en kunst med denne trøje. Fyldt med symbolik, omtanke, nytænkning, finfølthed og en lille smule poesi er denne fodboldtrøje et ambitiøst projekt. Hvad synes du om konceptet bag de nye trøjer? Hvad er din holdning til disse personaliserings features? Giv dit besyv med i kommentarfeltet nedenfor.