Den danske bryggeri-gigant, hvis kontrakt med storklubben Liverpool udløber ved udgangen af 2010, overvejer nu at søge nye og mere profitable græsgange. En ny hovedsponsor for the reds står dermed klar i kulissen til at tage den plads Carlsberg har bestridt i 17 år. Det lange og gode forhold mellem den engelske storklub og danske Carlsberg kunne meget vel være på vej mod en afslutning. Parternes kontrakt udløber ved udgangen af næste år, og i øjeblikket virker det ikke til at Carlsberg i øjeblikket er alt for ivrige for at fornye den. Firmaet der har været engageret i Liverpool siden 1992 overvejer efter sigende i øjeblikket dets muligheder på det store fodboldmarked, til trods for at man har ligget i forhadlinger med klubbens ledelse i over et halvt år nu. Problemet ligger i bund og grund i, at Liverpool har en eksklusivitets-aftale med Merseyside klubben som afholder dem fra at sponsorere andre klubber. Den binding slipper Carlsberg snart for, og det virker til at man vil undersørge markedet grundigt inden nye aftaler bliver underskrevet. Som den admistrerende direktør i Carlsberg, Jørgen Buhl Rasmussen, har udtalt så ”har alt sin pris”. Med til sagen hører det også at Liverpool nok forventer en ganske stor pris for reklamepladsen efter deres 2 nærmeste konkurrenter Chelsea og Manchester Utd begge har indgået lukrative aftaler med henholdsvis Samsung og AON. Liverpool skulle således have næsten fordoblet deres udgangspris til svimlende 130 millioner kroner. En anden grund end prisen på sponsoratet kan ifølge økonom fra London City Universitet, Stefan Szymanski, også være bevarelsen af brandet Carlsberg som er meget stort i England. Szymanski påpeger nemlig at et mærke, hvis det er alt for længe i en klub, kan blive fremmedgjort over for rivaliserende klubbers fans, således at øllen Carlsberg eksempelvis vil blive boykottet af Chelsea, United og Arsenal fans fordi mærket hænger for meget sammen med fodboldklubben Liverpool FC. Nogle kilder udtaler dog også at Carlsberg stadigvæk har en interesse i at forblive i Beatles-byen eftersom bryggeriet har profiteret ganske godt af at være klubbens hovedsponsor, specielt de sidste par år. Hvis Carlsberg pakker deres tøj og går, står en mulig ny hovedsponsor dog allerede klar. Den London-baserede bank Standard Chartered, som tidligere på året tabte sponsorkrigen om Manchester United til AON, skulle nemlign efter sigende være mere end klar til at træde til. Hvorvidt dette bliver en realitet må vi dog vente og se. I mellemtiden kan du bestille trøjerne hvor Carlsberg trods alt stadig er på maven, lige her. Synes du at Carlsberg skal forblive som hovedsponsor i Liverpool, eller er det tid til et skifte? Deltag i debatten herunder.. Bemærk at trøjen øverst med Standard Chartered sponsoratet blot er vores udkast til hvordan den nye trøje kunne komme til at se ud hvis aftalen bliver en realitet.