Alle snakker om den økonomiske krise, og vi bliver dagligt bombarderet med informationer om op- og nedture på alverdens finansmarkeder. Mange har allerede været ude med tunge spådomme omkring fremtiden og den juletid vi så småt er ved at tage hul på i de mange danske hjem. Fodboldfans og spillere verden over er dog enige om een ting: De vil ikke lade besparelserne gå ud over deres passion og vil hellere, om nødvendigt, skære andre steder i budgettet. Det er konklusionen efter at SPORT+MARKT, som er en af verdens største analysefirmaer i sportsbranchen, har kigget tilstandene efter i sømmene og er kommet på gaden med The European Football Merchandising Report. En rapport som vi kan nikke genkendende til hos Unisport. I raporten står der at de 6 største europæiske klubber genererer svimlende 615 EURO millioner om året, ved at sælge fodboldtrøjer, halstørklæder, huer, chokoladekalendre, sengetøj og alt muligt, hvad fansene måtte begære. Det er med dagens kurs hele 4.850 millioner danske kroner. Et beløb der afspejler fansenes dedikation overfor den klub de holder med og at varerne der sælges fra de officielle kilder er i den kvalitet der forventes. Dernæst kiggede man på top 116 af klubberne, fra ligaerne Premier League, Primera Liga, Bundesligaen, den franske Ligue 1, Serie A og den hollandske Æresdivision. Pengene som blev brugt i de respektive ligaer fordelte sig således: Premier League (171 millioner EURO) foran Spaniens Primera Liga (145 millioner EURO), Bundesligaen (127), Ligue 1 (86), Serie A (64) Æresdivisionen (22). Hele 93.3 % af det merchandise som blev solgt, røg på deres respektive hjemmemarkeder, mens kun 6.7% blev solgt udenfor hjemmemarkedet. SPORT+MARKT sagde efterfølgende om rapporten: ”For langt de fleste er fodbold en passion. En endnu stærkere passion, når man går økonomisk hårdere tider i møde. Vi forventer ikke at fans vil skære ned i denne del af deres budget, men derimod andre steder, hvis det skulle være nødvendigt.” Hartmut Zastrow, executive director i SPORT+MARKT, tilføjede: ”Det faktum at merchandise er så populær en gave at give på de europæiske markeder, vil dette også for fremtiden betyde øget indkomst for klubberne bag produkterne. Fans er nogle af de mest loyale forbrugere man kan ønske sig.” Dermed er der meldt klart ud fra alle forbrugere af de største klubber. De vil ikke skære ned på deres passion og i stedet finde pengene et andet sted. Som officiel forhandler af klubbernes produkter, som trøjer og merchandise, så kan vi allerede nu skrive under på det undersøgelsen har konkluderet.