I dag er fodboldtrøjer blevet mode og når nye klub- eller landsholdsdragter bliver lanceret er det med næsten samme spændning som når selve sæsonen sparkes i gang. Når man tænker på hvad der skal bruges af tid og kræfter på at lave de bedst funktionelle trøjer, som skal matche holdenes behov og ønsker, så kan man godt forstå at nogle designs tager helt op til to og et halvt år at færdigudvikle. De fleste dragter når at se ud på utrolig mange måder på tegnebordet og i prøver før den endelige udgave er klar. De nationale forbund og klubbernes ledelser kan undervejs være utilfredse med alt fra længden på shorts til den måde hvorpå logoet fremstår på dragten. For Nike er en af de største opgaver at gøre den rette forskel i design fra klub til klub og land til land, så ikke alle Nikehold fremstår på samme måde. "Det Hollandske Fodboldforbund er meget progressive omkring designet af deres udebanedragt," siger Phil Dickinson, som er kreativ direktør i Nike Football. "Vi arbejdede tæt sammen med Marco van Basten omkring netop den dragt, som er i en blå farve, der forbindes tæt med den hollandske kongefamilie. Vi har aldrig brugt den farve til en spilledragt før, men vi ved de er meget tilfredse med designet." Der er dog også hold der ikke er så åbne for forandringer. "Arsenals udebanedragt har altid været gul, så da vi mødtes med dem og foreslog ændringer i farvevalget, var de bestemt ikke tilfredse." Dickinson afslører også at nogle ændringer i spilledragter kan komme fra hvad som helst. Han fortæller at en vicepræsident engang tog designtegningerne osv med hjem for at tænke over det over natten. Da han kom tilbage næste dag fortalte han at han ønskede bredden af en stribe på sokkerne ændret på baggrund af feedback fra et familiemedlem. Så forklaringer på designet af alverdens spilledragter er altså ikke altid ligetil. Mange af de nye trøjer har store felter hvor trøjen består af net, for at give langt mere luft til kroppen. Man har analyseret sig frem til at spillerne sveder mest ned langs ryggen, så derfor er der et stort felt der består af net netop her på flere af de nyeste spilledragter. Dette gør det naturligvis mere komfortabelt for spillerne at spille under selv de varmeste forhold rundt om i verden. Normalt stræber Nike selvfølgelig efter at sælge trøjen præcis som den er, når spillerne spiller i den. Men der er undtagelser. F.eks. er logoet på den brasilianske udebanetrøje som spillerne benytter trykt på, mens det på replica-trøjen er broderet efter ønske fra de brasilianske fans, hvilket gør at replica-versionen faktisk ser mere ægte ud end den ægte vare. Så der er tydeligvis enormt mange ting at tage hensyn til når der udvikles nye dragter til alverdens store klub- og landshold med vidt forskellige præferencer. I videoen herunder fortæller en af Nikes designere netop om design af spilledragter.