Sommerudsalg: Flere produkter tilføjet!😎 Køb nu

Forskellene mellem nuværende og kommende Mercurial Superfly

15.04.2016

Skrevet af Jonathan Baez

Det er godt en måned siden Nike blæste os omkuld ved deres årlige Innovation Summit i New York. Med masser af innovation kunne de løfte sløret for en ny generation af Mercurial siloen med Nike Mercurial Superfly V. Men hvad er egentlig nyt? Læs med her.

Jeg vil ikke gå alt for meget rundt om den varme grød. For ærlig talt, så er den nye Mercurial Superfly V proppet med nyheder i forhold til den nuværende generation, så det vil kræve lidt spalteplads for at få det hele med. Lad mig dog hurtigt understrege at den model som blev præsenteret ved Nikes Innovation Summit og altså den model som du ser her på billederne blot er en prototype, som vi har fået eksklusiv adgang til. Den vil ikke komme til salg (i hvert fald ikke i første omgang), så bliv ikke alt for forelsket i den.

Der er tre grundlæggende ændringer fra Mercurial Superfly IV til Superfly V og lad os starte med den umiddelbart mest iøjnefaldende: Den ribbede overdel. Da vi blev præsenteret for designet første gang, troede vi et kort øjeblik at Nike havde mistet forstanden og tilføjet tusinder af Flywire kabler på overdelen. Det var heldigvis ikke tilfældet. Det ribbede design er teknisk set en serie af kabler, men præcis som resten af overdelen, er de lavet af Flyknit og er dermed en helt integreret del af hele konstruktionen af fodboldstøvlen.

Den unikke Flyknit-ribbede overdele er konstrueret for at forbedre friktionen mellem støvlens overdel og bolden, særligt med henblik på den type fodboldspiller hvis stil er bygget op omkring skarpe træk i høj fart. De små mellemrum mellem kablerne gør samtidig at overdelen bevarer en vis smidighed så du kan bøje foden og sætte af fra underlaget med høj fleksibilitet og bevægelsesfrihed. Helt generelt har der været langt mere fokus på overdelen på denne 5. generation af Mercurial Superfly, hvor det langt fra handler om letvægt, som det tidligere har gjort.

Hvis vi vender bunden i vejret, vil du blive mødt med synet af den nok vigtigste ændring fra Superfly IV til V, nemlig ydersålen. Vi ved alle, hvordan det handler om at frigøre din eksplosivitet. Og her har Nike altså fundet frem til en helt ny ydersål, som ikke blot begrænser sig til materialet, men også selve konstruktionen af den.

Hvis man kigger på anatomien af en gennemsnitslig fod, så er dens form kurvet og ikke flad, som en skosål traditionelt er konstrueret. Det fik Nikes designere til at gå mere i dybden med sålen og rent faktisk udvikle en ydersål der er helt anatomisk korrekt. På den måde følger sålen fodens former og (i teorien) giver det et bedre fit indvendigt i støvlen. Ideen er at det mere naturlige fit, skal give dig endnu bedre grundlag til at sætte af i løb.

Det er egentlig en ret logisk udlægning af tingene, men skal man lege djævlens advokat for en kort stund, så kan man jo sige at ingen fødder er ens. Så spørgsmålet er om ”den anatomisk korrekte” sål egentlig er så anatomisk korrekt? Jeg ved da i hvert fald at min platfod aldrig kommer til at nyde konstruktionen. Men så igen, jeg er nok også nærmere Walter Gargano på en fodboldbane end jeg er en Cristiano Ronaldo.

Som et led i jagten på at frigøre eksplosiviteten har Nike også re-defineret knopperne og selve knopkonfigurationen. Og faktisk har Nike tænkt noget utraditionelt og faktisk decideret modsigende for at finde frem til det endelige resultat. Alle knopper er formet som små pile og placeret på hver deres strategiske måde, for at udføre hver deres opgave. For eksempel (og heri den utraditionelle tankegang) er knopperne under hælen placeret så man kan bremse hårdt op.

Opbremsning har umiddelbart ikke meget med eksplosiv fart at gøre. Og så alligevel. For tænk over det her: Hvis du ved at du kan bremse hårdt op til enhver tid – vil du så ikke også være tilbøjelig til at holde topfarten lidt længere tid? Din normale adfærd på banen er, at hvis du ved at du skal bremse op om 10 meter, så begynder du nok allerede at sænke farte om 5 meter. Med denne nye knopkonfiguration er tanken at du holder farten hele vejen og bremser hårdt op om 9 meter.

Igen, hvis vi lige kigger på djævlen på vores højre skulder, så kunne det godt lyde som en salgstale frem for at det decideret bliver en ændring i adfærden. Men hey, lad EM i Frankrig afkræfte for min mistro. For det er nemlig her at vi for alvor rigtigt kommer til at se den nye Mercurial Superfly V i aktion.

Udover de helt centrale ændringer gennemgået ovenover, så har Nike faktisk også formået at gøre ydersålen hele 40% lettere end karbon fiber sålen på Superfly IV. Det har de faktisk gjort ved at benytte sig af den samme konstruktion som nuværende Mercurial Vapor X har. Og det er måske slet ikke helt dårligt. Jakob har nemlig tidligere udtalt at han faktisk var større fan af Vapor sålen. Også indersiden af hælen har fået en mindre opdatering, der gør den blødere og mere komfortabel at gå rundt i. En ændring som er mindre, men som helt sikkert nok skal få stor betydning for mange.

Den nye Mercurial Superfly V er forventet til at ramme hylderne omkring starten af Juni måned, umiddelbart inden EM skydes i gang i Frankrig.

Indtil da kan du stadig nå at få fingrene i den nuværende Superfly IV, hvis du nu synes den lyder mere tiltalende