I starten af december fik vi en limiteret version af Puma Evospeed 1.2 i samarbejde med tyske BMW. Dermed er der endnu en støvle for fodbold- og bilentusiasten, og vi kigger nærmere på den unikke kombination af bil- og fodboldglæde lige her.

Nogle mennesker kan godt lide fart. Meget fart. Og nogle mennesker udlever den jagt på fart, når de sætter sig bag et rat i en bil. Andre mennesker jagter topfarten på fodboldbanen med et par letvægtsstøvler, når de suser ned af kridtstregerne.

Normalt er bilverdenen og fodboldverdenen solidt adskilt med langt fra asfalten til græsset. Det har Puma dog lavet lidt om på i de senere år med ekslusive samarbejder med nogle af verdens absolut største bilgiganter.

Seneste samarbejde er med tyske BMW. I starten af december fik vi den limiterede og eksklusive Puma Evospeed 1.2 i kombinationen af rød, hvid og sort. En støvle, som osede af fart, elegance og ikke mindst en særlig eksklusivitet.

Støvlen blev kun lanceret i 535 eksemplarer og er inspireret af BMWs M-serie. Den første BMW M5 blev bygget i hånden med det såkalde 535i chassis - og ja, det giver mere mening at lave 535 end 5.

Ud over det specielle design er Evospeed 1.2 BMW helt den samme under kølerhjelmen - overdelen er stadig lavet af et blødt stykke japansk mikrofiber med det bikube-inspirerede mønster som GripTex for et bedre greb i bolden. Knopsystemet og sålen er bygget til fart - men også til bevæge sig naturligt med foden og give god komfort.

For de rigtig støvle- og bilentusiaster var Puma Evospeed 1.2 BMW edition en mulighed for at lave et vaskeægte hattrick. Tidligere havde Puma nemlig også lanceret en Puma Evospeed 1 SL-støvle i samarbejde med italienske Ducati, og endnu før det en Puma Velocity v. 185 Ferrari.

Ducati er primært kendt for deres motorcykler, men det ville nok ikke være tilrådeligt at bruge Puma Evospeed 1 SL Ducati til at køre på motorcykel med. Knopperne har meget bedre af at komme ud på fodboldbanen og ose af den særlige eksklusivitet, som altid har været forbundet med Ducati.

Med Puma Evospeed 1-SL Ducati fik man en fodboldstøvle, der nok er noget af det nærmeste man kommer farten på en motorcykel. Med en vægt på blot 152 gram blev støvlen bygget til fart, og den lave vægt blev kørt sikkert i garagen ikke mindst takket være en meget tynd mikrofiberoverdel.

Pionæren indenfor den unikke bil/fodboldstøvle-genre havde noget nær bilverdens mest prestifyldte navn. I hvert fald for mange med fart i blodet. Puma Velocity v1.815 Ferrari kom til verden i 2009, og det var en lanceringer, der blev lagt mærke til.

Støvlen kørte sig hurtigt ind i folks bevisthed med en vægt på imponerende 155 gram. Selv i disse moderne tider kan kun de ypperste støvler leve op til denne vægt-minimalisme, og med det ikoniske gule Ferrari-logo på siden var der tale om en særdeles eftertragtet støvle, der den dag i dag er mange penge værd (dog stadig ikke lige så meget som en Ferrari).

Den lave vægt havde dog sine mærkbare konsekvenser. Ligesom de færreste Ferrari-ejere nok vil køre deres bil ud af garagen på en kold vinterdag med sne, så skulle man nok også tænke sig om, hvornår man ville bruge støvle. Ifølge Pumas ingeniører kunne støvlen pga. den ultratynde mikrofiberoverdel kun holde til 10-15 timers fodbold.

Puma har indtil videre haft en stolt tradition for at lave samarbejde med store bilmærker omkring udviklingen af eksklusive støvler. Det samarbejde følger vi selvfølgelig tæt, og vi skal nok tænde blinklyset når der er nyt i bil/fodboldstøvle-verdenen.

Puma har igennem årene lanceret flere samarbejder med bilmærker såsom Ferrari, Ducati og BMW. Hvad synes du om støvlerne? Og hvilken er din favorit? Vi hører meget gerne dine kommentarer her, på Facebook og på Twitter.