Med en helt ny og femte generation af letvægtsstøvlen Adidas F50 Adizero har verden fået en unik støvle på blot 150 gram. Vi ser her nærmere på, hvordan det er lykkes at barbere 15 gram af i forhold til den fjerde generation af Adidas F50 Adizero, og hvad forskellene egentlig er på de to støvler.

Denne uges helt store nyhed har uden tvivl været lanceringen af den helt nye femte generation af Adidas F50 Adizero. Og når sådan en ny og lækker model lander, så stjæler den alt opmærksomheden fra den gamle. Vi kan dog ikke have, at den fjerde generation af Adidas F50 Adizero føler sig overset, og derfor ser vi nu lidt nærmere på lighedene og forskellene de to støvler imellem.

Med den nye og femte generation af Adidas F50 Adizero må man sige, at Adidas for alvor har haft gang i udviklingen. Ingeniørene har ikke været bange for at foretage ændringer, og derfor er det på mange måder en helt ny støvle, som Adidas har sendt på gaden.

Du kan se meget mere til de helt nye Adidas F50 Adizero lige her - pris 1519 kr.

Den fjerde generation af Adidas F50 Adizero vejede 165 gram, men det har tilsyneladende været for meget. I hvert fald har Adidas arbejdet benhårdt på at få vægten ned på den nye generation, og det er imponerende nok lykkes, så støvlen ikke vejer mere end 150 gram. Det gør støvlen til en af verdens allerletteste.

15 gram tabt vægt lyder måske ikke af meget, men man kan ikke bare skære 10 pct. af en støvles vægt uden, at det går udover noget. Adidas har kigget på overdelen på den fjerde generation af Adidas F50 Adizero og besluttet sig for at starte fuldstændig forfra.

På den fjerde generation af Adidas F50 Adizero består overdelen af Adidas Sprintskin II, der er lavet af Adidas AdiLITE Twin, der er et kun 1,7 mm tyndt materiale. Overdelen er så tyndt, at den bliver hold oppe af Adidas' Sprintweb, som vi også kender det fra den 3.generation af Adizero, hvor den var iøjenfaldende og løb over forfoden.

Både Sprintskin II og Sprintweb er blevet helt droppet med den femte generation af Adidas F50 Adizero. I stedet har Adidas valgt at bruge Hybridtouch-materialet, som vi kender det fra bl.a. Predator LZ II. Det er et læderemulerende syntetisk materiale, og det er blevet tyndslebet for at kunne være så let som overhovedet muligt. Samtidig er det helt ekstremt blødt, og smyger sig rundt om foden direkte ud af æsken - og er muligivis den mest centrale ændring i forhold til den gamle model.

Du kan se meget mere til de helt nye Adidas F50 Adizero lige her - pris 1519 kr.

Hybridtouch-materialet er væsentligtg stærkere end Sprintskin II, og det gør, at skelettet Sprintweb ikke har været nødvendigt. Hybridtouch-materialet kan holde sig selv oppe, og det sparer dermed nogle vigtige gram og er en vigtig grund til den nye og ultra lette vægt.

Den fjerde generation af Adidas F50 Adizero var på overdelen behandlet med en let klæbrig overfaldestruktur, som skulle give bedre greb i bolden. I forbindelse med den nye generation har Adidas udvidet den tanke og introduceret en ny teknologi, som skal give godt greb i bolden både i våde og tørre vejrforhold. Teknologien hedder Dribbletex, og den er inspireret af nogle af Adidas' bedste driblere. Men selve tankegangen er den samme på den forrige - ekstra friktion giver ekstra greb.

Adidas introducerer på den nye Adidas F50 Adizero også et helt nyt mesh-materiale, som løber fra midten af forfoden og om til hælen. Det hedder Speedfoil og inspirationen kommer fra nogle af verdens allerhurtigste racerbåde. Speedfoil kobinerer lethed med fleksibilitet og holdbarhed og derfor et oplagt valg. Kombinationen af det tyndslebne Hybridtouch og Speedfoil giver en unik overdel, som er ultra let.

Du kan se meget mere til de helt nye Adidas F50 Adizero lige her - pris 1519 kr.

I forhold til indersidebeklædningen ved hælen er der også sket ændringer. Adidas har forsøgt at kombinere de to modsætninger lethed og support. I forhold til den forrige generation af Adidas F50 Adizero er der kommet en blødere indersidebeklædning, der giver både stabilitet og support.

Selvom både Sprintskin og Sprintweb er forsvundet på den nye Adidas F50 Adizero, så har Adidas valgt at holde fast i en god gammel kending i Sprintframe 2.0. Det virker til, at Adidas har fundet den helt rigtige kombination af lav vægt, fleksibilitet og stabilitet, og det har man ikke lavet om på i den nye Adidas F50 Adizero.

I forhold til knopssystemet har man tilgengæld valgt at lave ændringer med det nye Speedtraxion knopsystemet. Fokus er på acceleration, sidelæns retningsskift og vendinger. Knopperne er stadig triangulære som vi kender det fra Traxion 2.0-knopsystemet på den fjerde generation, men knopperne er blevet en smule mere aflange på den ene side, hvilket tillader en større kontaktflade med jorden.

Nu hvor vi er ved støvlenørderiet, så har vores egen støvleekspert Jakob været så heldig at få et testpar af den nye Adidas F50 Adizero for nogle uger siden, og dem har han spillet lystigt med for at kunne levere en anmeldelse. Han kommer naturligvis med sin ærlige meningen om den nye Adidas F50 Adizero, og giver svaret på, om Adidas har ramt plet med de mange ændringer.

Meget er forandret på den nye Adidas F50 Adizero, og det bliver spændende at se, hvordan de største stjerner tager imod den nye letvægtsstøvle. Hvad synes du om Adidas F50 Adizero? Synes du, at den nye generation virker bedre end den gamle? Vi hører meget gerne dine kommentarer her, på Facebook og på Twitter.