Sådan forbedrer du din fart | Få gode tips til hvordan du selv kan gør det

20.04.2018

Skrevet af Zlatko Popovic

Har du nogensinde tænkt over, hvordan du kan forbedre din fart uden at skulle træne i din klub, eller købe en masse smart udstyr? JayMike har løsningen til dig! Han har været ude besøge Prioritet Serneke Arena, hvor han sammen med Tanner Speed Academy har lavet nogle øvelse og fået tips til, hvordan man kan forbedre sin fart.

Tanner Speed Academy er nogle gutter, som ved hvordan man løber hurtigt. De har lavet disse øvelser, som vi har på denne guide, og de vil alle hjælpe dig med at blive en hurtigere fodboldspiller uden behov for dyrt udstyr! Men hvordan forbedrer man sin fart, så man bliver endnu hurtigere? Du skal først og fremmest tænke over nogle ting når du løber. Prøv altid at undgå at din hæl rammer jorden imens du løber, og prøv derfor at løbe på forfoden. Derudover, så husk at have en oprejst kropsholdning imens du løber. Tag Ronaldo som et eksempel, han har næsten altid en oprejst kropsholdning. Til sidst så skal du huske at bruge dine arme. Få dine arme til at støtte dine bevægelser, så din arm bevæger sig automatisk, når du tager et skridt. Jo hurtigere arme du har, jo hurtigere fødder får du! Alle disse ting bliver trænet igennem, hvis du laver disse øvelser!

Øvelse 1: Rolling Feet

Denne øvelse hjælper med at aktiverer dine muskler i fødderne, hvilket er vigtigt hvis du gerne vil løbe hurtigere eller hoppe højere. Øvelsen er meget simpel! Start med at skubbe dit højre knæ frem, imens du løfter din fod på forfoden, lav dernæst den samme bevægelse med dit venstre ben. Efter du har gjort dette i et stykke tid med begge ben, så begynd at løb i samme bevægelse og i en lige linje.

Det er meget vigtigt, at du bruger dine arme under denne øvelse, og får dem til at arbejde sammen med din krop. Løb i 20-25 meter og derefter lunt tilbage til hvor du startede, og gør dig klar til en tur mere.

Øvelse 2: Cross-Step

Før du starter denne øvelse, så skal du først forestille dig en lige linje, som du løber efter. Efter dette skal du bevæge din højre fod foran din venstre, og faktisk en smule forbi din venstre fod, i en glidende bevægelse. Når du har gjort det, så skal du lave den samme bevægelse med din venstre fod. Når du er ved at få en rytme, så skal du bare sætte farten op og til sidst gøre det i løb.

Det er vigtigt at huske, at du endnu en gang ikke skal løbe på dine hæle, da dette blot vil gøre dig langsommere. Derudover, så skal du ikke lave for store skridt, så hele din krop krydser over. Bare hold midten af din krop oprejst, og hold en lige linje når du tager skridtene, og bevæg dig ikke sidelæns eller skævt.

Øvelse 3: Backwards Cross-Step

Man løber aldrig kun fremad i fodbold. Som forsvarsspiller skal man ofte løb baglæns, så det er vigtigt at huske på dette, når man vil forbedre sin fart. Mange af vores bevægelser starter baglæns, inden man vender sig rundt for at jagte bolden eller en modstander. I bund og grund er denne øvelse den samme som nr. 2, bare gjort baglæns, så husk på alle de ting vi gik igennem på den forrige øvelse.

Når du laver denne øvelse, skal du læne dig en smule baglæns, men ikke for meget. Man gør dette fordi det er en naturligt ting at gøre, når man bevæger sig i denne retning. Det samme gælder når man løber forlæns, for her læner man sig fremad når man løber.

Bonus Øvelse: River Dance

Denne øvelse handler om koordination, og om at forbedre sin stabilitet, fødder og øge stabiliseringen i sine hofter, hvilket gør River Dance øvelsen til en perfekt øvelse, hvis man vil forbedre sin fart. Start med at gøre dette stående, inden du begynder at tilføje bevægelse, og så prøv at følge med stille og roligt, da det hurtigt kan blive forvirrende! Rør din højre fod med din venstre hånd bag dig, rør derefter din højre fod med din højre hånd også bag dig. Bevæg så din fod foran dig og rør den med din venstre hånd igen. Når dette er gjort, så skal du gøre det samme bare med modsatte fod, hvor du starter med højre hånd, og så venstre og så højre hånd foran dig. Når du har gjort dette et par gange, og begynder at føle dig sikker, så skal du tilføje et hop hver gang du rammer din fod med din hånd.

Dette var 4 øvelser som du kan bruge til at forbedre din fart. Er du stadig en smule forvirret over hvordan man laver øvelserne, eller vil du gerne se hvordan JayMike klarer den, eller få en god forklaring på øvelser fra Tanner Speed Academey. Så hop ned til vores video og få alle de tips og tricks, som du skal bruge.