Endnu en weekend er over os os naturligvis skal det stadfæstes med endnu et afsnit Memory Lane. I denne omgang skal vi ikke langt tilbage i tiden, tværtimod så ser vi tilbage på en matchworn FC København EURO 3.trøje fra 2011/2012, for at ære Løvernes videre avancement i Europa. Hvad siger du til den?

Tidligere på ugen kunne fodboldfans glæde sig over danske triumfer i europæisk fodbold, men det er efterhånden blevet en vanesag. I dag kigger vi på en 3.trøje fra en periode i FCKs historie, der om nogen æra må betegnes som den bedste. I 90'erne var hovedstadsklubben stemplet som midterklub og flere sportslige fiaskoer skyllede ind over klubben, men intet desto mindre vendte skuden ved starten af årtusindeskiftet. I år 2003 blev det til et dansk mesterskab og de efterfølgende år dominerede københavnerne dansk fodbold. 2004, 2006, 2007, 2007, 2010 og 2011 er alle år hvor Løverne sikrede sig dansk guld og i år 2004, 2009 og 2012 blev det ligeledes til pokaltitler.

Den helt store succes fulgte dog efterfølgende, da man i 2011/2012-sæsonen kvalificerede sig til turneringen af dem alle; Champions League. I gruppespillet blev man parret med Panathinaikos, Rubin Kazan og FC Barcelona og herfra lignede det en svær opgave at avancere. Det var der dog ingen der havde fortalt de danske helte og med 10 point og som 2'er i gruppen gik man videre til 1/8-delsfinalerne hvor engelske Chelsea FC ventede. Den gik desværre ikke længere for FCK og London blev endestationen for det europæiske eventyr, men set på pen lyse side gav det enorme point til dansk fodbold og sikrede klubben anslåede 158 millioner kroner i TV- og præmiepenge.

Nu til trøjen. En let genkendelig trøje som fans med sikkerhed vil mindes som en af de frækkeste klubben nogensinde har haft og dertil har den været brugt af en af de største profiler i den gloværdige periode, Zdenek Pospech. Den karismatiske højreback var en konstant trussel fra sin højre side og fandt ligeledes ofte vej til netmaskerne med sit kraftige skud. Det gik naturligvis ikke ubemærket hen og efter at være kommet til FCK i år 2008, kulminerede hans succes efter 2011/2012-sæsonen og derfra var interessen stor. I sidste ende løb tyske FSV Mainz 05 med den tjekkiske højreback, der desværre ikke har nået de samme højder i Bundesligaen - noget der heldigvis stadig kan nås.

Den pink trøje - også kaldet fuchsia - har en af de mest charmerende farver man kunne forestille sig og hvor man kunne frygte det bliver for feminint, brydes den af en kulsort accentfarve, der bringer trøjen helt op til et nyt niveau. På ærmerne var detaljerne også sort, men netop dem skal man gøre sig fortjent til. På højre ærme triumferer Superlige-ærmemærket der manifesterer klubbens tilstedeværelse i den bedste danske række og netop det er velsagtens blevet en vanesag for Byens Hold. På det venstre ærme er der blevet plads til et tryk, der kun tilhører de danske mestre og mange vil nok advokere at dette også kan kaldes en vanesag for FCK. Nu har de dog fået konkurrence fra det nordsjællandske og efter et år i skyggerne, bliver det spændende at se om de vender endnu stærkere tilbage og henter guldet hjem igen.

Trøjen er fabrikeret af det italienske sportsfirma Kappa, der i en længere årrække havde stået bag københavnerklubben. Det blev til mange succesfulde trøjer i stilrent, italiensk design, men hvad Kappa også vil blive kendt for er deres uomtvistelige kvalitet. Alle FCK-fans vil kunne testementere at trøjerne var af allerhøjeste kvalitet om så de figurerede i hverdagsgarderoben eller på fodboldbanen. Dog skulle 11/12-sæsonen blive den sidste sæson hvor Kappa skulle stå for produktionen af løvernes trøjer. Det kunne FCK allerede meget tidligt på året annoncere og det skulle eftersigende ikke have vakt den store glæde hos italienerne, der følte sig ført bag lyset. Det skulle have resulteret i et større tovtrækkeri, da Kappa ifølge rygterne nægtede at levere trøjer til forårssæsonen, da det nu stod klart at fra den kommende sæson skulle Adidas repræsentere Byens Hold. Om rygterne taler sandt skal vi ikke kunne sige med sikkerhed, men en meget sjov anekdote intet desto mindre - hvad tror du?

Den allerstørste ros skal dog have lov til at tilfalde klubbens hovedsponsor, Carlsberg. Rosen tilfalder logoet, der om noget er det grafisk flotteste sponsornavn man kunne forestille sig og det kroner i den grad en i forvejen elegant trøje. Mange forbinder da også en tur i Parken for at se hjemmeholdet med en kold Carlsberg og en stadionpølse, eller har du et andet ritual? I så fald hører vi det meget gerne.

FCK er videre til play-off kampene i Champions League og skal møde Lille i det første opgør. Derfra står det snart klart om FC Nordsjælland får selskab af endnu et dansk mansdskab. Hvordan tror du det forløber, går FCK videre? Kan du huske trøjen og det fantastiske år i CL? Lad os høre hvad du har at sige til trøjen og meget mere i kommentarfeltet herunder.