Ok, vi indrømmer blankt at nyhedsbilledet på denne nyhed er en smule misvisende. Der er (så vidt vi ved) ingen farlige ørne, der angriber fans i Polen, som overskriften måske kunne insinuere. Alligevel er der en sag kørende i Polen, som handler om national stolthed, fodboldtrøjer og ørne. Læs med om hvordan de polske fans har fået ændret designet på EM værtslandets hjemmebanetrøjer. Måske mener du, at fodboldtrøje design ikke er mere end et spørgsmål om stil. Men for passionerede fans af forskellige klubber og landshold er trøjerne et symbol, som binder nationen eller byen sammen om fodbold. Med lanceringen af den nye Polens hjemmebanetrøje 11/13 har Nike og det polske forbund ramt noget i den polske nationalfølelse, som man måske kunne have forudsagt. Hvis man altså havde tænkt sig lidt om. I Polen er nationens våbenskjold en hvid ørn. Og det er også blevet et symbol på landets fodboldhold. Reaktionen fra fansene da dette symbol manglede på trøjerne vises meget godt frem i overstående billedserie. Først var man chokeret (til venstre), så stivnede smilene (i midten), hvorefter utilfredsheden bredte sig (til højre). Den verserende sag i Polen er et rigtigt godt eksempel på, at der er mere til fodboldtrøjer end ren forfængelighed. Det har udspillet sig til en sag, hvor Polens mest prominente person, præsident Bronislaw Komorowski, har blandet sig. Det er blevet en sag om nationens identitet. Lad os kigge nærmere på, hvilken detalje som mangler på de polske trøjer. Her er den tidligere polske hjemmebanetrøje. Et enkelt design hvor den eneste fremtrædende designdetalje er den polske våbenskjold på venstre bryst. Ørnen følger Polens historie helt tilbage fra Boleslaw den 1., som levede for over tusind år siden. Selvom der sidenhen blev sået tvivl om det var en hane, due eller påfugl, man havde dengang, så har polsk legende gjort ørnen til et nationalsymbol fra omkring 1200-tallet og frem. Men nu har det polske fodboldforbund altså valgt at tage national våbenskjoldet af fodboldtrøjen, og forsøgt at erstatte logoet med et logo designet af det Warszawa baserede firma SaltPepper Brand Design. Legenden siger, at tre brødre, Lech, Cech, og Rus tog på jagt. De jagtede forskelligt bytter, og endte derfor forskellige steder. De endte med at grundlægge de tre slaviske nationer, som også blev opkaldt efter dem. Man kan stadig finde de tre brødres navne i forskellige lande i området. Rus i Rusland, Cech i Tjekkiet og Lech i Lechia (som er et andet navn for Polen). Legenden om Lech og ørnen har mange variationer, men der er samstemmighed om, at Lech så en ørn i lyset fra solen. Den fremstod derfor helt hvid, og på det sted grundlagde han det, som senere ville blive til Polen. Denne legende er blevet en del af landets historie. Og de polske fans og den polske præsident vil ikke finde sig i, at logoet ikke længere er at finde på Polens fodboldtrøjer. Nu har det polske forbund indrømmet, at dette var en brøler. Og man vil nu forsøge at få ørnen tilbage i sin traditionelle form på trøjerne inden EM. Hvad er din holdning til, at man i Polen virkeligt føler sig stødt over den nye landsholdstrøje? Synes du, det er vanvid, eller sympatiserer du med polakkerne? Giv din mening til kende i kommentarfeltet nedenfor.