Fortællingen om at en fodboldspiller skifter en sponsor ud med en anden er hverken ny eller revolutionerende. Men når den omhandler Zlatan Ibrahimovic og Nike så får historien en helt anden betydning. Ovenpå Zlatans annoncering om at hans kontrakt med Nike er udløbet, ser vi tilbage på, hvad samarbejdet mellem de to har budt på.

Zlatan Ibrahimovic’ og Nikes partnerskab går adskillige år tilbage. Bortset fra et enkelt år i en PUMA King SL fra sin tid i Ajax har Zlatan altid været tro til Nike. Og det har Nike i den grad også sat pris på. Gennem tiden er der nemlig blevet masser af plads til Zlatan under Nikes rampelys, som blandt andet har resulteret sig i en række ikoniske reklamefilm. Vi har samlet dem her:

Indtil nu har Zlatan spillet i Nike Mercurial Vapor X. Find dem lige her.

Selvom at Zlatan startede hele sit eventyr med Nikes Tiempo Premier, så indså Zlatan også med tiden at han havde brug for noget skarpere og lettere at spille i. Derfor har vi også lært Ibrahimovic at kende som en af frontmændene for Nike Mercurial kollektionen og i særdeleshed Superfly modellerne, hvor Nike benyttede sig af Zlatans popularitet til at skabe lidt opmærksomhed.

Zlatan Ibrahimovic er ikke hvem som helst. Han er ikke bare en bosnisk-født svensker, som voksede op til at blive Sveriges mest scorende spiller. Han er ikke bare en selvsikker angriber, som gør ting på en fodboldbane vi andre ikke engang tør at tænke på at gøre. Han er ikke bare manden som gjorde VM i Brasilien 50% mere uinteressant at følge ved sit blotte fravær. Zlatan er Zlatan og Nike får næppe en personlighed som Zlatan i familien igen. Hvem skulle ellers kunne bære prædikatet Dare to Zlatan end Zlatan Ibrahimovic?

Du kan finde PSG's trøje, hvor Zlatan dagligt folder sine vinger ud lige her.

De mange reklamer er et klart bevis på at Nike og Zlatan har nydt godt af hinandens selskab. Men nu ser det altså ud til at være slut efter at Zlatan meldte ud at hans kontrakt med Nike er udløbet og at han er åben for at forhandle med hvem som helst der vil byde ind med et nyt tilbud. Spørgsmålet er så hvem der får æren af Zlatan i fremtiden. Han mangler helt sikkert ikke bejlere - for et hold uden Zlatan er jo trods alt et hold med den tabende hånd. Måske vi skulle #AskZlatan hvem han foretrækker?

Det er meget muligt at Nike og og Zlatans tid samme er forbi, men det betyder ikke at tiden med Zlatan er forbi. Vi kan slet ikke vente med, hvor næste kapitel med den legendariske svensker fortsætter. Hvem tror du at Zlatan vil lave sin næste reklame for?